Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-05-17

”I Arboga har vi nära till beslut, där du kan vara med och påverka såväl i det dagliga arbetet som i strategiska frågor. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbete. Du har ett helhetstänk och ser betydelsen av att bygga relationer, som bidrar till en öppenhet och ett långsiktigt förtroende och stolthet hos medarbetare och kommunens invånare. Min förhoppning är att tillsammans med dig, övriga chefer i ledningsgruppen och medarbetare arbeta för att hela kommunen når sin fulla potential. Välkommen till Arboga kommun!” - Anders Neuman, kommundirektör. Administrativa enheten Den administrativa enheten har i uppdrag att stödja, utveckla och driva kommunen och dess helägda bolag inom områdena administration, juridik, demokrati, utredningar, digitalisering och kommunikation. Enheten innehåller även kommunens bibliotek, ansvaret för kommunens konst, kommunens bad samt föreningsstöd. Enheten består idag av nio medarbetare inom den administrativa delen samt två enhetschefer som ansvarar för biblioteket och Ekbacksbadet. Dessutom har enheten ansvaret för att förbereda och föredra ärenden för fritids- och kulturnämnden. Ditt framtida uppdrag Som administrativ chef har du en sammanhållande roll med ett brett ansvarsområde och du arbetar med både operativa och strategiska frågor. Du leder den administrativa enheten och skapar förutsättningar för att medarbetarna på enheten ska kunna ge ett professionellt stöd till kommuninvånare, politiker och verksamheter. Uppdraget innefattar att stödja kommunen och dess helägda bolag inom områdena administration, juridik, utredningar, digitalisering och kommunikation. I rollen ingår bland annat att: - Utveckla strategiska rutiner och dokument som pekar ut riktningen för Arboga på både kort och lång sikt, grundade i politisk vilja och inriktning. - Främja samverkan med politiken och implementera styrmodellen. - Ge stöd till hela koncernen i övergripande frågor. - Skapa god extern och intern kommunikation. - Skapa välfungerande nämndadministration. - Arbeta med mål och riktning om vägen framåt för enheten. - Hantera långsiktiga ekonomiska förutsättningar. För ett år sedan genomfördes en omorganisation av den administrativ enheten. Som administrativ chef får du möjlighet att vara med och forma enhetens arbetssätt och rutiner. Med andra ord tar du som ny administrativ chef över arbetet med att forma en ny organisation. Vem söker vi? Vi ser att du som söker har: - Relevant högskole-/universitetsutbildning. - Gedigen kunskap inom kommunal förvaltning och juridik samt de lagar som påverkar kommuner. - Flera års erfarenhet av ledarskap och kunna hantera utmaningar i en politiskt styrd organisation. - God förmåga att skapa struktur och trygghet samt att driva förändrings- och förbättringsarbete. - Kunskap om fritids- och kulturfrågor. För att vara framgångsrik i rollen som administrativ chef behöver du vara en strategisk, kommunikativ och engagerad person. Du ska kunna leda och utveckla en komplex organisation samtidigt som du samverkar med andra aktörer för att lösa gemensamma övergripande frågor. Vad kan Arboga kommun erbjuda dig? Arboga är en kommun där det är nära till beslut och där du kan vara med och påverka i såväl det dagliga arbetet som i strategiska frågor. Du kommer till en kommun som är i ett spännande skede där du verkar i en miljö som präglas av närhet och handling. Tillsammans med kunniga och engagerade kollegor och medarbetare möts du av sammanhang där man vill skapa en god omsorg som präglas av trygghet, vänlighet och delaktighet. Du blir också en del av en skicklig och kompetent grupp, vilket tjänar som inspiration och bollplank. Inte minst kommer du bli en nyckelperson i kommunens utveckling och framtid för att Arboga ska förbli en kommun med en inspirerande livsmiljö för alla. Välkommen att anmäla intresse för tjänsten Blir du nyfiken och vill veta mer? Läs hela rollbeskrivningen https://axoconsulting.se/wp-content/uploads/2024/05/FINAL-godkand-av-kund-Rollbeskrivning-administrativ-chef-Arboga-kommun-.pdf Känner du att du är rätt person för uppdraget? Då ser vi gärna att du skickar in din intresseanmälan till oss senast 2 juni 2024. All administration i denna rekryteringsprocess kommer att hanteras av AxÖ Consulting. För mer information kontakta: Mia Haglund: - [email protected] - 072-396 05 82 Observera att en bakgrundskontroll kan förekomma för slutkandidater. Bakgrundskontrollen syftar till att verifiera den sökandes arbets- och utbildningshistorik samt eventuella andra relevanta uppgifter. Denna praxis bidrar till att upprätthålla hög integritet och trovärdighet i vår rekryteringsprocess. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande bakgrundskontroll, en säkerhetsprövningsintervju och registerkontroll kommer, i enlighet med säkerhetsskyddslagen, att genomföras innan anställning. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Om Arboga kommun Endast en halvtimme från Örebro, Västerås och Eskilstuna ligger Arboga. I Arboga finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger endast en promenad eller cykeltur bort. Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Här bor cirka 14 000 invånare och cirka 1 000 personer arbetar i kommunen.  AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post. Varmt välkommen med din ansökan.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons