Om tjänsten

Besök hemsida rmv.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-04-30

"Att jobba som lösningsarkitekt på Rättsmedicinalverket är utvecklande. Samtidigt som jag är statsanställd och har intressanta arbetsuppgifter, är jag med och utvecklar ett rättssäkert samhälle. På Rättsmedicinalverket får jag göra både och!" - Rickard Lindfors, lösningsarkitekt på it- och digitaliseringsenheten. Är du den processledare vi söker? Är du en modern operativ processledare som ser möjligheter i att skapa och arbeta i strukturer och arbetssätt som ger styrning men även tillit och förtroende till medarbetare att arbeta självständigt och effektivt? Skulle det kännas bra att dessutom vara en viktig del av rättskedjan när it- och digitaliseringsenheten ska stödja de olika rättsmedicinska avdelningarna? It- och digitaliseringsenheten ingår i myndighetens huvudkontor och ansvarar för it-drift, it-förvaltning och it-utveckling där en prioriterad del i arbetet är att öka takten i digitaliseringsarbetet. RMV genomför nu flera utvecklingsinsatser och utökar då även organisationen för it och digitalisering. Ditt uppdrag I rollen som processledare är du en viktig del i att skapa, förvalta och leda smidiga och effektiva ärendeflöden till stöd för it- och digitaliseringsenheten men i slutänden förstås även till gagn för hela RMV:s verksamhet. Inom enheten finns två grupper, it-system och it-drift och du kommer att ingå i it-driftgruppen. I dina dagliga uppgifter kommer du att koordinera ärenden inom incident-, problem- och changeprocesserna. Du kommer bland annat att arbeta med att: - Koordinera, fördela och följa upp drift och förvaltningsärenden - Följa upp backlogg för it-servicedesk samt stötta vid behov av eskalering - Leda incidentprocessen med samordning, information och rapportering - Leda problemprocessen genom att identifiera behov av bakomliggande åtgärder - Leda changeprocessen genom att förbereda underlag och presentera dessa inför beslut - Arbeta proaktivt tillsammans med servicedesk för att identifiera åtgärder som syftar till att tydliggöra och ständigt förbättra arbetssätt, rutiner och dokumentation kopplat till servicedesks uppdrag. - Ta fram statistik och beslutsunderlag. - Dokumentera och förvalta implementerade processer. - Kommunicera, utbilda och informera - Formulera rapporter och förslag till förändringar som föredras inför beslut av IT- och digitaliseringsenhetens ledningsgrupp. I uppdraget ingår att möjliggöra och delta i arbete med att utveckla arbetssätt, rutiner och processer för att få enhetens produktion och leveranser att fungera effektivt. Kvalifikationer - Högskoleutbildning med inriktning mot IT eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - Utbildning i eller erfarenhet av ITILs processer - Erfarenhet av att analysera ändringar, dess beroenden samt bedöma risk - Erfarenhet av att utveckla och förvalta rutiner och processer inom IT - Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Meriterande - Erfarenhet av att arbeta enligt agila processer - Erfarenhet av att dokumentera processer och arbetsflöden - Erfarenhet av att konfigurera ärendehanteringssystem för att stödja arbetssätt - Erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystem såsom exempelvis Jira eller annat ITSM system - Aktuell och dokumenterad erfarenhet av pm3 eller motsvarande styrmodeller. Personliga egenskaper och förmågor Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper, eftersom interna kontakter är en viktig del i arbetet. Vi ser därför att har god samarbetsförmåga, är flexibel samt kommunikativ och kommunicerar på ett tydligt sätt. Du arbetar strukturerat och planerar och driver dina arbetsuppgifter framåt och håller tidsramar. Vidare är du pedagogisk och serviceinriktad och säkerställer resultat bland annat genom att följa upp dina arbetsuppgifter och ärenden. Du tar ledningen i arbetsgrupper inom ramen för ditt mandat och skapar engagemang via ditt förhållningssätt. Anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, som inleds med sex månaders provanställning, med placering i Stockholm, eller eventuellt i Linköping. Tillträde enligt överenskommelse. Det finns utifrån verksamhetens behov möjlighet att teckna enskild överenskommelse om distansarbete del av arbetstid. Då myndighetens enheter finns på olika orter i Sverige, kan resor i tjänsten förekomma. Vi tillämpar en kompetensbaserad rekryteringsprocess och det kan förekomma arbetspsykologiska tester, kunskapsprov eller arbetsprov. I vissa av våra rekryteringar genomförs en bakgrundskontroll. I samband med anställning vid Rättsmedicinalverket följer en skyldighet att krigsplaceras. Vill du också vara med och bidra till ett rättssäkert samhälle? Välkommen med din ansökan senast den 19 maj. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju. Rättsmedicinalverket värnar om en rekrytering fri från diskriminering och strävar efter att ge lika möjligheter för alla. Vill du veta mer? För mer information är du välkommen att kontakta it-driftchef Mikael Dellsand, tfn 073-031 82 04. Fackliga företrädare för Saco är Maritha Torkildsen Nilsson, tfn 010-483 41 27, för ST/OFR Nina Ringquist, tfn 010-483 41 31 och för Seko Christer Johansson, tfn 010-483 46 24. Ta gärna del av våra förmåner: https://www.rmv.se/om-oss/jobba-hos-oss/att-jobba-pa-rattsmedicinalverket/formaner-hos-oss/  Vi är den medicinska länken i rättskedjan. Här jobbar rättsläkare, utredare, rättsmedicinska assistenter, biomedicinska analytiker, administratörer och många fler på uppdrag av bland andra polis, åklagare och domstol. Här kan du möta några av våra medarbetare: https://www.rmv.se/om-oss/jobba-hos-oss/vara-medarbetare/

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons