OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida smtm.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-04-08

Utmärkelsen "Sveriges modernaste myndighet 2023" vann Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM). Myndigheten driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak-Museum of Wrecks samt Järnvägsmuseet. SMTM är en vänlig arbetsplats med en effektiv och ansvarsfull samarbetsorganisation som kännetecknas av nyfikenhet och tillit. Inom SMTM arbetar alla med det maritima och transporthistoriska kulturarvet med visionen om att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Myndigheten är sedan 2009 miljöcertifierad enligt ISO 14001 och vill även inspirera andra till att också agera för en hållbar framtid.     Om tjänsten Som ansvarig för servicedesk är du en central punkt i IT-supporten. Du ansvarar för att fördela och prioritera inkomna ärenden, men du är även vara en del av supportgruppen genom att själv lösa ärenden och ha kontakt med användarna. Du kommer att arbeta med att utveckla verksamheten med inriktning på att öka effektiviteten och höja kvaliteten. I arbetet ingår att leda möten kring supportärenden, samt att rapportera till enhetschefen. Arbetet innefattar också omvärldsanalysarbete där kontakt och samarbete med andra centrala museer, institutioner och aktörer inom kultursektorn är en viktig del. Även kontakt med kommersiella leverantörer och konsulter ingår.  Arbetet innebär till stor del samråd med avdelningar och enheter inom myndigheten kring behov av IT-service. Därför ställs höga krav på god samarbetsförmåga, proaktivt arbete, förmåga att leda och vara inlyssnande kring verksamhetens behov.   Kompetens och erfarenhet Du ska ha eftergymnasial utbildning inom IT-området, till exempel certifiering inom Microsoft, liksom erfarenhet av IT-supportarbete. Du har tidigare erfarenhet av att framgångsrikt ha arbetat som servicedeskansvarig, eller i en roll som arbetsgivaren bedömer likvärdig och du har ett starkt intresse av att löpande utveckla servicearbetet. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift. Du har: • Kunskaper och intresse gällande dokumentation av IT-miljöer och IT-system • Kunskaper i Windows 7, Windows 10 och Microsofts olika klientprodukter • Kunskaper i Windows Server 2012 R2, Windows 2013 Server, Windows 2016 Server, Microsoft Exchange och Active Directory  Vi ser det som meriterande om du har: • Certifiering inom ramverket ITIL • Kunskap kring AV-produkter, då stora delar av utställningsmiljön är digital • Kännedom samt erfarenhet av offentlig upphandling   Dina egenskaper Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och drivkrafter. För att lyckas i rollen behöver du vara ansvarsfull, noggrann, lyhörd och serviceinriktad. Du har lätt för att kommunicera och samarbeta och du har ett pedagogiskt förhållningssätt gentemot dina närmaste kollegor såväl som till användarna. Du har förmåga att inspirera och skapa delaktighet och kan på ett förtroendefullt sätt ge service i det dagliga arbetet. För att lyckas i rollen krävs flexibilitet och förmåga att med kort varsel prioritera om på grund av ändrade förutsättningar, men samtidigt genomföra uppdragen inom givna tidsramar. Som ledare har du förmågan att få medarbetare att arbeta tillsammans för att lösa uppgifter och du ser varje individs förmågor som en tillgång i arbetsgruppen. Du tar gärna egna initiativ och söker aktivt information för att komma vidare. Du är även systematisk och ordningsam och har en god förmåga att planera och följa upp.   Mer om oss Vi arbetar aktivt med att utveckla besöksupplevelsen på våra museer med hjälp av digitala system. Det skapar ett ökat behov av digitalt systemstöd inom publik förmedling, administrativa stöd, utställningsproduktion, samlingsförvaltning och arkiv. IT-enheten ansvarar för support av teknisk utrustning, systemansvar, inköp av IT- och AV-utrustning samt system för hela SMTM. Vi arbetar inom ramverket ITIL. IT-enheten tillhör avdelningen Kommunikation och stöd, vilken tillhandahåller service och stöd till samtliga verksamheter i Stockholm, Karlskrona och Gävle.   Anställning Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas. Heltid. Dagtid. Schemalagd arbetstid kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.   På SMTM erbjuder vi dig ett arbetsupplägg som ger dig möjlighet att arbeta på distans när arbetet tillåter. Övrig arbetstid sitter du i våra kontorslokaler på Östermalm. Vi har flextid, generöst friskvårdsbidrag och semester enligt avtal som sträcker sig mellan 31 och 35 dagar per år.   Lön Månadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.   Kontaktpersoner Eric Wall, chef IT-enheten: 08-519 558 87   Fackliga kontaktpersoner     Ansökan Välkommen med din ansökan senast 24 mars genom att registrera dig via länken till vår hemsida. Bifoga CV och personligt brev. Intervjuer kommer att genomföras 16-17 maj.   Övriga upplysningar Statens maritima och transporthistoriska museer är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. SMTM har som målsättning att i personalsammansättningen spegla den mångfald som finns i samhället. Har du rätt kompetens är du intressant för oss, oavsett kön, könsidentitet och uttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsnedsättning, religion eller etnisk tillhörighet. SMTM har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsföretag och liknande.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons