OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-27

Trivs du i en bred roll med många kontaktytor och möjlighet att påverka och utveckla arbetet? Vill du driva Socialstyrelsens arbete med intern styrning och kontroll? Om tjänsten I rollen som verksamhetscontroller har du ett övergripande ansvar för att utveckla, driva och samordna myndighetens arbete med intern styrning och kontroll. Det innebär bl.a. att förvalta och utveckla metoder och modeller inom området samt ge råd och stöd till verksamheten. Du kommer att vara ansvarig för att löpande sammanställa och utarbeta de beslutsunderlag som ledningsgruppen och styrelsen behöver inom området såsom riskanalys och hanteringen av kontrollåtgärder. Arbetet innebär kontakter med såväl myndighetsledningen, interna och externa revisorer samt olika nätverk inom området. Du kommer även att vara delaktig i arbetet med verksamhetsplanering, analys och uppföljning av myndighetens verksamhet. Vi erbjuder spännande arbetsuppgifter där du ingår i en grupp med verksamhetscontrollers som du har nära samarbete med. Du är placerad på ekonomienheten som ingår i avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service. Enheten har det övergripande ansvaret för redovisning, verksamhetsplanering och uppföljning vilket innebär att du kommer att ha många olika samarbeten brett i myndigheten. Om dig För att trivas i rollen behöver du ha mycket god analytisk förmåga, kunna hantera korta deadlines och självständigt strukturera ditt arbete. Då arbetet innehåller många interna kontakter, är det viktigt att du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du behöver även vara trygg i att presentera dina slutsatser för andra, även om slutsatserna skiljer sig från andras uppfattning. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har • akademisk examen med för tjänsten relevant inriktning • flera års aktuell erfarenhet av att arbeta med intern styrning och kontroll inom offentlig sektor/till offentlig sektor och mycket god kännedom om relaterat regelverk Det är meriterande om du har erfarenhet av • flera års erfarenhet från offentlig förvaltning som verksamhetscontroller eller i roll som myndigheten finner som likvärdig • verksamhetsplanering och uppföljning • förvaltning och utveckling av planerings- och uppföljningssystem • förvaltning och utveckling av ledningssystem • att utveckla arbetssätt för riskhantering, gärna även utbildning i riskhantering Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir verksamhetscontroller och din placering är på avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta. Om du har frågor om tjänsten, kontakta tillförordnad ekonomichef Camilla Silfverling [email protected]. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Emily Wadman på [email protected] Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast den 12 april 2024.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons