OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-07

Är du intresserad av säkerhetsskydd, vill vara en del av vår registerkontrollfunktion och bidra till att utveckla vår verksamhet? Vi är en arbetsgrupp med gedigen erfarenhet som sätter stort värde till prestigelöshet, gott samarbete och som har högt förtroende till varandra. Nu söker vi en handläggare till registerkontrollen. Välkommen med din ansökan!

Tillsammans skyddar vi Sverige.

Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.

Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.

Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.

Det här är ditt uppdrag

I den här handläggarrollen arbetar du med Säkerhetspolisens verksamhet inom säkerhetsskydd. Gruppen för registerkontroll ansvarar för att ta emot och handlägga ansökningar om registerkontroll från verksamhetsutövare som bedriver säkerhetskänslig verksamhet.

Rollen innebär ett stort ansvar med komplexa uppgifter som att hantera ärenden i myndighetens ärendehanteringssystem, ta fram underlag, beredningar och remisser. Stort fokus ligger på att hantera och samordna en mängd olika frågor där du självständigt förväntas driva ditt arbete framåt. I din roll stöttar du även gruppchefen i planering av gruppens verksamhet samt tar fram och utvecklar arbetsmetoder.

Vidare samverkar du med både interna och externa parter i frågor om registerkontroll. Du ansvarar även för externa utbildningsinsatser kopplade till registerkontrollens verksamhet.

Du bidrar aktivt i arbetet med att utveckla enhetens it-stöd och informationshantering. I rollen ingår även omvärldsbevakning och du bidrar med ämnesområdeskunskap.

Då arbetsgruppen består av flera olika funktioner inom olika ansvarsområden förväntas ni stötta varandra i era arbetsuppgifter för att gemensamt bidra till gruppens arbete och utveckling. Det kan till exempel röra sig om att arbeta med vissa administrativa uppgifter som registrering och hantering av den dagliga registerkontrollhanteringen.

Din placering är i på huvudkontoret i Solna, men resor inom Sverige förekommer.

De här kvalifikationerna söker vi hos dig

  • Svenskt medborgarskap
  • Relevant akademisk examen alternativt annan utbildning eller erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig
  • Minst tre års relevant arbetslivserfarenhet på heltid under de senaste fem åren
  • Hög it-mognad, vana att arbeta i en tekniktät miljö
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:

  • Kunskap om och erfarenhet av handläggning och beredning i offentlig verksamhet eller motsvarande
  • Erfarenhet av att arbeta inom en organisation med mycket höga säkerhetskrav
  • Erfarenhet från statlig förvaltning
  • Kunskap och erfarenhet av att arbeta med säkerhetsskyddsfrågor
  • Vana av att jobba med informationssystem och/eller ärendehanteringssystem

Det här är kollegan vi söker

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är prestigelös och ansvarsfull. Du är kommunikativ med en naturlig förmåga att skapa förtroende och upprätthålla goda relationer, internt såväl som externt. Du har lätt för att samarbeta med olika yrkeskategorier och bidrar aktivt till ett gott arbetsklimat i gruppen.

Som person är du lösningsorienterad och har god förmåga att hantera flera uppgifter parallellt samtidigt som du trivs med att växla mellan längre och kortare uppdrag. Du är ansvarstagande och driver självständigt ditt arbete framåt.

Du tar initiativ till löpande förbättringar som behövs inom ramen för ditt ansvarsområde. Vidare har du mycket god förmåga att snabbt sätta dig in i olika frågor för att urskilja och sammanfatta det mest relevanta.

Du är van vid att arbeta digitalt och teknisk utveckling intresserar dig, du har även lätt för att ta till dig nya it-system.

Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.

Anställningsvillkor och förmåner

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Läs mer om förmånerna för tjänsten på vår hemsida.

Så tar du kontakt med oss

Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 78 85. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Så ansöker du

Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se

Ansökan ska ha kommit in senast 2024-03-28.

Urval kommer ske löpande.

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons