Antal platser:
Yrkesbenämning: Upphandlare
Publicerad: 2022-01-14
Sista ansökningsdag: 2022-02-03
Stad: Stockholm
Statens historiska museers uppgift är att främja intresset för historia och sprida kunskap om kulturarvet som myndigheten förvaltar och bevarar. I myndigheten ingår Historiska museet, Livrustkammaren, Ekonomiska museet, Skoklosters slott, Stiftelsen Hallwylska museet, Tumba bruksmuseum samt uppdragsverksamheten Arkeologerna. Vi ska vara attraktiva, angelägna och finnas lättillgängliga både i våra museilokaler, på våra utgrävningar samt digitalt. Om verksamheten Upphandlingsfunktionen är en del av avdelningen för verksamhetsstöd som ger stöd till myndighetens alla verksamheter inom områdena ekonomi, HR, arkiv, registratur, säkerhet, fastigheter och lokaler, upphandlingar och inköp. Upphandlingsfunktionen består idag av en upphandlingsansvarig och en upphandlare. Funktionen utökas i och med denna rekrytering med ytterligare en upphandlare. Funktionen arbetar brett med upphandlingar som spänner över flera verksamhetsområden; innefattande främst entreprenadupphandlingar samt varu- och tjänsteupphandlingar. Samordnade upphandlingar med andra myndigheter genomförs regelbundet, där upphandlingsfunktionen projektleder ett antal av dessa. Funktionen arbetar även med två utvecklingsområden; strategiskt inköpsarbete och avtalsförvaltning. Arbetet inom upphandlingsfunktionen präglas av engagemang, delaktighet och driv där upphandlarna gemensamt delar med sig av erfarenheter. Funktionen bidrar i hög grad till utvecklingen av upphandlings- och inköpsverksamheten inom hela myndigheten. Vi söker nu en Upphandlare! Om tjänsten Som upphandlare kommer du i första hand att arbeta med det operativa upphandlingsarbetet och arbetsuppgifterna består bland annat i att: • Självständigt ansvara för att projektleda och genomföra flera parallella upphandlingar av varor och tjänster i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU), i dialog med verksamhetens beställare. Detta innefattar att aktivt driva hela upphandlingsprocessen från planering (behovs-, marknads- och riskanalys) till avtalstecknande. • Självständigt ansvara för att projektleda och genomföra avrop genom förnyad konkurrensutsättning från statliga ramavtal eller myndighetens egna ramavtal, i dialog med verksamhetens beställare. Detta innefattar att aktivt driva hela avropsprocessen från planering till avtalstecknande. • Vara ett konsultativt stöd inom inköps- och upphandlingsrelaterade frågor till chefer, projektledare och övriga beställare. • Upprätta myndighetens ram- och leveransavtal och informera om dessa internt, • Delta i uppföljningar och analyser, • Genomföra utbildningar och informationsinsatser inom arbetsområdet. Om din kompetens Du har eftergymnasial utbildning med inriktning mot offentlig upphandling; företrädesvis inom juridik eller ekonomi, alternativt YH-utbildning inom upphandling och inköp eller motsvarande kunskaper och erfarenhet förvärvade på annat sätt som vi bedömer likvärdig. Du har minst ett års erfarenhet (exklusive LIA eller annan praktik) av arbete med upphandlingar över direktupphandlingsgränsen inom offentlig verksamhet. Du har goda kunskaper inom LOU och kunna tolka och ge visst upphandlingsjuridiskt stöd inom ramen för lagens tillämpning och praxis. Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift och även ha goda kunskaper inom MS Office, särskilt Excel och Word. Du har erfarenhet av arbete i något elektroniskt upphandlingsverktyg och det meriterande om du arbetat i Visma Tendsign. Det är även meriterande om du har erfarenhet av: • Framtagande av inköpsrelaterade strategier • Kategoribaserat arbete • Spendanalys • Intern inköpsstyrning • Projektledning • Avtalsförvaltning Personliga egenskaper Vi söker dig som har hög servicekänsla, integritet och förmåga att prioritera, organisera och planera ditt arbete. I rollen som upphandlare förväntas du också vara självgående och ansvarstagande. Du har förmåga att vara tydlig och pedagogisk i din kommunikation. Som upphandlare behöver du vara lyhörd och analytisk för att kunna balansera verksamhetens önskemål utifrån gällande regelverk. I rollen som upphandlare förväntas du ha god administrativ förmåga samt vana att hålla presentationer. Som person är du förtroendegivande och har lätt för att skapa goda samarbeten och relationer både inom och utanför organisationen. Du delar även gärna med dig av erfarenheter och kunskaper till andra. Anställningsvillkor Tjänsten är tills vidare och på heltid med placeringsort Stockholm. Lönen är individuell och vi tillämpar provanställning i 6 månader. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan Ansök här senast 2022-02-03. I din ansökan ska det tydligt framgå hur du fyller de krav som ställs på tjänsten.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast lön
Besök hemsida
Dela