Skriva personligt brev (och CV) – 9 tips du måste känna till

Behöver du hjälp med ditt personliga brev? Här delar vi med oss av bästa tips och råd för att du ska få till ett bra personligt brev.

Konsten att skriva ett bra personligt brev

Att skriva ett bra personligt brev kan vara avgörande för om du får det där jobbet eller inte. Det personliga brevet är en beskrivning av dig, där du får chans att presentera dig för rekryterare.

Men det är inte alltid så lätt att få till brevet, här ger vi tips på hur du kan skriva ett bra personligt brev som kan hjälpa dig att landa drömjobbet:

1. Väck rekryterarens intresse!

Du behöver en bra inledning som väcker rekryterarens intresse och en avslutning som knyter ihop säcken.

Använd gärna våra exempel på hur du kan avsluta och inleda brevet.

2. Ge ett seriöst intryck – välj rätt formalia

Du vill ge ett seriöst intryck, och ditt personliga brev bör förmedla detta. Det handlar bland annat om att få till rätt typsnitt, längd och teckenstorlek.

I den här artikeln kan du läsa mer om tips på hur ditt personliga brev kan se ut.

3. Välj en mall

Känner du dig osäker på formalian eller hur du ska få till layouten i ditt personliga brev? Välj en färdig mall som du enkelt kan redigera och göra personlig. Se alla våra mallar här – de är helt gratis såklart!

4. Anpassa brevet efter tjänsten du söker

Skriv alltid ett nytt personligt brev för varje tjänst du söker. Du kan givetvis återanvända mycket, men gör en ordentlig bakgrundskoll av både tjänsten och företaget och skriv ditt personliga brev baserat på detta.

5. Håll isär ditt personliga brev och ditt CV

Kom ihåg att ditt personliga brev är en beskrivning av dig, medan ditt CV är en sammanfattning av din karriär. Men du bör nämna någon merit från ditt CV även i brevet – för om ditt brev åker i papperskorgen, kommer ditt CV inte ens öppnas.

Men du behöver skriva ett bra CV också

Ditt personliga brev är viktigt för att presentera dig för rekryteraren, men du behöver också ett bra CV som sammanfattar din karriär.

Hur man skriver ett CV är inte heller helt enkelt alltid. Här ger vi även några tips på hur du kan skriva ett bra CV.

1. En tydlig struktur

Du behöver en bra struktur i ditt CV, annars kommer ingen orka läsa det. Det måste vara enkelt och tydligt, med en bra disposition. Använd gärna en färdig CV-mall för att få till strukturen på bästa sätt.

2. Nämn dina främsta styrkor tidigt

Fundera på vad dina styrkor är och placera därefter utbildning eller erfarenhet längst upp – har du den erfarenhet som krävs, men kanske inte helt rätt utbildning? Då nämner du din erfarenhet längst upp.

3. Informativt innehåll

Fyll ditt CV med relevant information om dina arbetslivserfarenheter och mer än bara arbetstitlar – vad hade du för arbetsuppgifter och vad lärde du dig?

4. Kontaktuppgifter

Det kanske ses som en självklarhet, men förvånande många glömmer att bifoga sina kontaktuppgifter – hur ska rekryteraren då få tag på dig?

Glöm inte heller att dubbelkolla att dina kontaktuppgifter är uppdaterade och korrekta.

Vanliga frågor

Hur avsluta ett personligt brev?

  • Knyt ihop säcken och sammanfatta det viktigaste om dig.
  • Visa arbetsgivaren att du vill hålla kontakt.
  • Avsluta med en hälsning och ditt namn, exempelvis ”Jag ser fram emot att höra från er”.

Hur inleda ett personligt brev?

  • Anpassa inledningen efter jobbet du söker.
  • Gå rakt på sak och berätta varför du är intresserad av den här tjänsten.
  • Lyft fram varför du är rätt person för den här tjänsten och vad du kan bidra med på företaget.