Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Produktägare till vår nya e-tjänstportal
Skicka ansökan 27 dagar kvar
IT-strateg Produktägare Verksamhetsspecialist
27 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Naturvårdsverket driver och samordnar arbetet för en god livsmiljö tillsammans med andra. Hos oss får du vara med och bidra i det viktiga arbetet för att nå vår vision – att skapa en bra livsmiljö för människan och allt annat levande, nu och för kommande generationer! Vill du vara med och forma framtidens digitala tjänster? Nu söker vi vår allra första produktägare – som kommer att få en central roll i vår fortsatta digitaliseringsresa. Du kommer att bidra till initiativ som skapar riktiga avtryck, både hos verksamheten och i samhället. Rollen innebär en möjlighet att bygga upp och driva utvecklingen av vår e‑tjänsteportal. Enheten Utveckling och arkitektur arbetar brett och skiftar mellan strategiskt, taktiskt och operativt perspektiv, är delaktiga i större utvecklingsprojekt, förstudier och regeringsuppdrag. Ett tydligt kundfokus genomsyrar hela enheten där vi driver och skapar förutsättningar för myndighetens gemensamma utveckling och säkerställer att utvecklingen sker i samverkan och linjerar med myndighetens gemensamma målbild. Dina arbetsuppgifter  • Ansvara för att vidareutveckla och förvalta vår e‑tjänsteportal. • Prioritera och planera utvecklingen tillsammans med verksamhet och IT. • Säkerställa att portalen är användarvänlig, tillgänglig och möter behoven hos många olika målgrupper. • Vara länken mellan organisationens behov och tekniska lösningar. • Föra dialog med interna och externa intressenter för att skapa största möjliga nytta. Krav • Relevant eftergymnasial utbildning, t.ex. universitets- eller högskoleutbildning, eller motsvarande erfarenhet. • Minst fem års erfarenhet av att ha arbetat som produktägare, verksamhetsspecialist eller liknande roll. • Minst fem års arbetslivserfarenhet där du har definierat produktvision. • Erfarenhet av att verka i miljöer där flera arbetssätt samexisterar, hybridmodeller. • Dokumenterad erfarenhet av att samarbeta med outsourcade utvecklingsteam och att hantera leveranser över organisatoriska och geografiska gränser. • Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med att värdera funktioner och krav utifrån kundnytta. • Grundläggande kunskap om digitala lösningar och systemarkitektur. • Dokumenterad erfarenhet från att ha arbetat i en större, komplex organisation. Meriterande • Erfarenhet av att etablera nya arbetssätt och processer i organisationer. • Kunskap om kravhantering och processutveckling. • Erfarenhet av att arbeta med offentliga e‑tjänster eller liknande användarnära digitala lösningar. • Förmåga att omsätta användarbehov till konkreta funktioner och lösningar. Personliga egenskaper Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och det är viktigt att du kan förstå och relatera till verksamhetens syfte, mål och strategier i ditt arbete. Som person är du lösningsorienterad, kan lyfta blicken samt ser möjligheter där andra ser hinder. Du är drivande och är kommunikativ, med förmåga att skapa förtroende hos både interna och externa parter. Du är också metodisk och strukturerad, men har ett pragmatiskt förhållningssätt som innebär att du värdesätter resultatet högre än strukturen och metoderna i sig. Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Anställningens placering är Stockholm alternativt Östersund. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Ansökan När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del av urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder oss inte av personligt brev vid urvalet, det beror på att vi vill lägga fokus på din erfarenhet och kompetens vilket bidrar till en mer effektiv och rättvis rekryteringsprocess. I din ansökan till oss bifogar du endast ditt CV. Varmt välkommen med din ansökan senast den 19 januari 2026. Kontakt Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Kajsa Cha Jaresjö. Du kan även kontakta våra fackliga företrädare för Saco-S eller ST. Samtliga nås via kundtjänst, tel.nr. 010-698 10 00. Varför ska du arbeta hos oss? Naturvårdsverket värnar om ett hållbart arbetsliv och en god arbetsmiljö. Vi erbjuder våra medarbetare goda möjligheter till distansarbete, företagshälsovård och personalstöd, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag, samt olika aktiviteter via vår sport- och friluftsförening och kulturförening. Välkommen till våra moderna kontor i en organisation med ett viktigt uppdrag. Vi är en arbetsplats med trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap där vi samlas kring vårt övergripande uppdrag som syftar till att förbättra miljön för nuvarande och kommande generationer. Om Naturvårdsverket Naturvårdsverket driver och samordnar arbetet för en god livsmiljö tillsammans med andra. Vi bygger vårt arbete på kunskap och visar på möjligheter för en hållbar utveckling. Vi är en miljömyndighet som arbetar på uppdrag av regeringen. Naturvårdsverket ansvarar för frågor som handlar om klimat och luft, mark, biologisk mångfald, förorenade områden, kretslopp och avfall, miljöövervakning samt miljöforskning. Naturvårdsverket eftersträvar en arbetsplats präglad av jämställdhet och mångfald. Vi ser att medarbetare med olika bakgrund och erfarenheter är en viktig förutsättning för detta. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-23
Antal platser 1
Hemsida Länk