Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3 200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.
Dagens Samhälle har dessutom nyligen utsett Lerum till vinnare i kategorin storstadskommuner (2025) - en utmärkelse som bygger på en omfattande jämförelse av 290 svenska kommuner inom bland annat skola, vård och omsorg, ekonomi, kultur och fritid, attraktivitet, näringsliv och framtidsfaktorer som digitalisering och civil beredskap. Vi är numera en Superkommun!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu två socialsekreterare till vår enhet för arbete med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen. Tjänsten innebär att du:
• informerar och vägleder enskilda
• tar emot anmälningar och ansökningar
• utreder och gör individuella behovsbedömningar
• fattar beslut om insatser enligt socialtjänstlagen
• samverkar med andra professioner, både internt och externt
Vi står inför införandet av den nya socialtjänstlagen, vilket innebär förändrade arbetssätt och nya krav. Du förväntas därför bidra aktivt till ett långsiktigt och hållbart förändringsarbete och möta utveckling med engagemang och en positiv inställning.
Vi erbjuder:
Ett meningsfullt arbete där du gör skillnad, engagerade kollegor och ett nära samarbete i arbetsgruppen, introduktion och stöd i ditt uppdrag samt möjlighet till kompetensutveckling.
Du får också friskvårdsbidrag och möjlighet till att ansöka om semesterväxling. Du kommer också ha tillgång till både metodhandledning samt processhandledning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• har goda kunskaper i relevant lagstiftning
• uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska
• har god samarbetsförmåga och kan driva ditt arbete självständigt
Som person är du strukturerad, stresstålig och flexibel i både tanke och handling. Du har förmåga att planera, prioritera och hantera krav från omgivningen utan att tappa fokus på uppdraget. Du är trygg i dig själv, prestigelös och har en positiv människosyn.
Erfarenhet av myndighetsutövning och arbete inom äldreomsorg är meriterande.
B-körkort är ett krav.
Tillträdesdag enligt överenskommelse, men önskvärt i februari respektive mars.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.