Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Utredare nämndsamordning
Skicka ansökan 27 dagar kvar
Utredare Nämndsekreterare Kommunhandläggare
27 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla utbildningskontorets arbete och säkerställa att våra beslutsunderlag och processer håller hög kvalitet? Vi söker dig som vill ta en nyckelroll i att ansvara för nämndsamordningen, informationshantering och fortsätta driva administrativ utveckling.

Dina arbetsuppgifter

Ditt ansvarsområde som utredare innefattar:

- Ansvar för nämndsamordningen inom utbildningskontorets nämnder; utbildningsnämnden kommundelsnämnderna och arbets- och näringslivsnämnden. Du arbetar tillsammans med nämndsekreterare, nämndordförandena, utbildningsdirektör, verksamhetschefer och verksamhetsstrateger.
- Att säkerställa kvaliteten på nödvändiga underlag och nämndärenden. Vilket innebär att hålla ihop årshjul för det löpande arbetet med nämndärenden och beredande forum likväl som kontorets presentationer på nämndmötena.
- Din förmåga att återkoppla och stödja handläggares arbete med texter för att underlätta förståelsen för nämndledarmötena är en viktig del av uppdraget.
- Du förutsätts självständigt löpande skriva remisser och egna ärenden samt samverka med verksamhetsstrateger kring remisser, enkäter och uppföljningar.
- Följa upp och utveckla kontorets processer kopplade till nämndadministration och systemstöd, för att skapa effektiva och rättssäkra arbetsflöden.
- Hålla informationshanteringsplanerna aktuella samt driva nätverket för arkivredogörare, vilket är avgörande för vår informationshantering och regelefterlevnad.
- Driva systematiskt kvalitetsarbete inom arbetsområdet samt och vidareutveckla utredningsmetodiken.

Vem är du?

Krav
- Högskoleexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande erfarenhet
- Erfarenhet av kommunal förvaltning och dess processer samt arbetat mot nämnd
- Dokumenterad erfarenhet av utredningsarbete
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Meriterande
- Arbetat som nämndsekreterare
- Erfarenhet av att kommunicera tydligt, ge stöd och kompetensutveckla andra
- Erfarenhet av att driva utvecklingsprojekt eller kvalitetsutveckling

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är
- analytisk, strukturerad, noggrann och har förmåga att organisera och prioritera arbetsuppgifter effektivt
- tar eget ansvar, arbetar självständigt och är uthållig även vid utmaningar
- har god samarbetsförmåga, är lyhörd och kommunicerar på ett konstruktivt sätt

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig

Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du en trygg anställning, bra anställningsvillkor och arbetsmiljö, kompetensutveckling och flera förmåner. Läs gärna om oss på vår hemsida och för mer information om våra förmåner: https://www.sodertalje.se/formaner

Välkommen till oss!

Övrigt
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringsmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen.

Vi har många tjänster där vi genomför en registerkontroll. Ett registerutdrag (belastnings- och misstankeregister) från Polismyndigheten kan därför behöva uppvisas av kandidat före beslut om anställning.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-22
Antal platser 1