Arbetsbeskrivning
Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt skapar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss!
Vi söker nu en koordinator inom kreativ AI.
Om jobbet
Enheten för Visuell AI söker en senior teknisk koordinator och integrationsingenjör för gruppens specialiserade labbmiljöer. Denna nyckelroll ansvarar för design, implementation och operativ samordning av den fysiska sensorhårdvara, nätverksinfrastruktur och avancerad mjukvara och tekniska infrastrukturen som driver enhetens forskningen inom gränslandet mellan datorgrafik, interaktion, visualisering, utökad verklighet (XR), datorseende och AI.
Om dig
Vi söker dig som besitter en blandning av expertis som spänner över datavetenskap, elektroteknik och praktisk grafikutveckling samtidigt som du har förmågan att hantera tvärvetenskaplig kommunikation i en forskningsmiljö. Du måste visa hög autonomi i att hantera komplexa, tekniska projekt över flera platser och dokumenterad förmåga att snabbt felsöka och lösa komplexa problem med hårdvara, nätverk och mjukvaruintegration.
Vi vill att du har en examen som civilingenjör eller M.Sc. inom t.ex. medieteknik, datavetenskap eller datorteknik eller likvärdig utbildning samt djupa dokumenterade kunskaper inom:
• Avancerad grafikprogrammering: Dokumenterad erfarenhet av realtids-renderingspipelines, avancerade datastrukturer (punktmoln, neurala representationer som 3DGS/NeRF) och GPU-programmering (t.ex. CUDA, OpenGL, Vulkan).
• Datorseende och perception: Djup förståelse och praktisk erfarenhet av multivyggeometri, structure-from-motion (SfM), skanning av geometri, mätsystem för materialegenskaper, fotogrammetri och tekniker för kamerakalibrering samt bilder med högt dynamiskt omfång (HDR).
• Hårdvaruprototypning: Visad förmåga att arbeta praktiskt med elektronik, optik och mekaniska sammanställningar, specifikt för att bygga och underhålla specialiserade kamera- och belysningsriggar (t.ex. "light stage"-uppsättningar).
• Programvaruutveckling: Goda kunskaper i C++/Python för högpresterande databehandling kombinerat med praktisk erfarenhet av spelmotorer (Unity/Unreal) för front-end-integration.
• Tvärvetenskaplig kommunikation: Förmåga att klart och tydligt kommunicera tekniska detaljer till personer som inte är specialiserade forskare.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av immersiva system: Expertis i att sätta upp, kalibrera och skriva programvara mot industriella rörelsefångstsystem (motion capture systems) (t.ex. Vicon, OptiTrack) och integrera data från AR/VR Head-Mounted Displays (HMDs).
• AI och maskininlärning: Erfarenhet och dokumenterad expertis inom träning, finjustering och integration av storskaliga, avancerade AI- och maskininlärnings- system.
• 3D-modellering och rendering: Kunskaper inom modellering av 3D-modeller och scener i verktyg såsom 3D Studio Max, Houdini eller Maya, praktisk hantering av punkmoln i 3D från scanning av miljöer, samt produktion och efterproduktion av foto-realistiska renderingar (t.ex. produktvisualisering eller specialeffekter i film VFX).
Din arbetsplats
Du kommer arbeta på Avdelningen för Medie- och Informationsteknik (MIT) vid Institutionen för Teknik och Naturvetenskap (ITN). Vid MIT är AI-driven datorgrafik och visualisering prioriterade områden. Avdelningen har internationellt ledande forskning inom ett flertal relaterade delområden, vilka innefattar nästa generations tekniker för AI driven vetenskaplig visualisering, interaktiva upplevelser och kommunikation, där kreativ AI och generativa modeller spelar en nyckelroll för att möjliggöra adaptiv realtidsrendering och interaktiv innehållsproduktion i stor skala. Vi utvecklar t.ex. algoritmer och tekniker för att mäta och digitalisera verkliga miljöer, ljusförhållanden och materialegenskaper, så att denna information kan användas för att simulera interaktionen mellan ljus och materia i en scen, i syfte att skapa fotorealistiska datorgrafikbilder. Med en stark grund i teoretiskt inriktad forskning är gruppen aktiv inom ett stort antal industriella och akademiska samarbeten riktade mot utveckling av toppmoderna applikationer inom våra okusområden.
Läs mer om vår verksamhet på institutionens hemsida här: https://liu.se/organisation/liu/itn
Om anställningen
Tillsvidare, heltid.
Tillträde enligt överenskommelse.
Befattningen kan komma att placeras i säkerhetsklass. Om så är fallet kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Lön och förmåner
Linköpings universitet tillämpar individuell lönesättning.
Läs mer om förmåner för anställda här.
Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och ansökningsbrev senast den 8 januari 2026. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.
Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.