Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Handläggare tullfrågor till Finansdepartementet, flera tjänster,
Skicka ansökan 24 dagar kvar
Utredare Handläggare Departementssekreterare
24 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Enheten för skatteförfarande och tullfrågor, Skatte- och tullavdelningen Är du samhällsintresserad och vill arbeta med dagsaktuella frågor och arbetsuppgifter som snabbt kan variera utifrån händelser i Sverige eller i omvärlden? Vill du hantera frågor i en politisk miljö där uppdraget är att bistå regeringen i sitt arbete och där du som handläggare står för expertisen? Just nu kan vi erbjuda ett spännande arbete som handläggare med högt prioriterade och meningsfulla arbetsuppgifter på Finansdepartementet. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. På Finansdepartementets Skatte- och tullavdelning arbetar vi med några av samhällets mest centrala frågor. Vi ansvarar för lagstiftning inom framför allt skatte- och tullområdet och deltar i det internationella samarbetet på dessa områden inom bl.a. EU. Enheten för skatteförfarande och tullfrågor (S3) ansvarar för frågor om bl.a. skatteförfarandet, folkbokföring, indrivning, tull och dataskydd kopplat till de myndigheter som enheten ansvarar för. Enheten ansvarar även för regeringens styrning av Skatteverket, Tullverket, Kronofogdemyndigheten, Utbetalningsmyndigheten och Bokföringsnämnden. Rekryteringen avser en eller flera anställningar som handläggare för tullfrågor. I enhetens arbete med tullfrågor ingår att bevaka och handlägga frågor inom hela tullområdet. Arbetet är präglat av internationella frågor på främst EU-nivå men även nationella policyfrågor ingår. I tjänsten ingår internationellt förhandlingsarbete främst inom EU men även i andra internationella sammanhang. Visst nationellt lagstiftningsarbete kan också förekomma. Arbetet innebär ett nära samarbete med övriga medarbetare på enheten och med andra departement och myndigheter. Avdelningen styrs mycket av de politiska prioriteringarna så det kan även bli aktuellt att arbeta med andra av avdelningens frågor. I tjänsten ingår regelbundna tjänsteresor. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig med till tjänsten relevant akademisk examen eller annan lämplig utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara relevant för befattningen. Du har även aktuell och relevant erfarenhet av internationella frågor såsom förhandlingsarbete inom EU och kunskap om EU:s beslutsprocesser. Vidare har du mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Det är meriterande med relevant erfarenhet av tullfrågor, erfarenhet av arbete i Regeringskansliet och erfarenhet av lagstiftningsarbete. Det är även meriterande med kunskap om hela Tullverkets uppdrag dvs. både uppbörd och brottsbekämpning. Vidare är det meriterande med andra språkkunskaper. Dina egenskaper För att lyckas i rollen behöver du vara en skicklig kommunikatör både i tal och skrift. Du har väl utvecklad analytisk förmåga och kapacitet att leverera underlag av hög kvalitet inom givna tidsramar. Du trivs med att arbeta i högt tempo och har förmåga att hantera flera parallella arbetsuppgifter samtidigt. Du har kapacitet att självständigt driva dina processer samtidigt som du samarbetar väl med olika typer av människor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Övrigt Vi erbjuder en eller flera tjänster med en tillsvidareanställning som departementssekreterare. En tillsvidareanställning inleds med sex månaders provanställning. Alla tjänster har samma kravprofil. Du måste vara svensk medborgare men får gärna ha utländsk bakgrund. Säkerhetssamtal alternativt säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Arbetsorten är Stockholm. Är du intresserad? Vill du veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder är du välkommen att kontakta enhetschef Martina Löfstrand på 08-405 42 86. Du är även välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Simon Monti Danielsson och Miriam Ben Hadj Ali för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser eller rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 januari 2026.     Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, kommuner och regioner, upphandling, bolag med statligt ägande, digitalisering och it samt konsumentlagstiftning.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-19
Antal platser 2