Söker du ett meningsfullt arbete där du är med och bidrar till att göra Sverige säkrare? Är du en lösningsorienterad och kvalitetsmedveten person med erfarenhet av lås, larm eller kamera? Nu har du möjlighet att söka rollen som larmtekniker/säkerhetstekniker hos Säkerhetspolisen. Välkommen med din ansökan.
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Det här är ditt uppdrag
Som larmtekniker/säkerhetstekniker på Säkerhetspolisen installerar du samt förvaltar och driftsätter tekniska säkerhetsanläggningar.
Här kommer du vara en del av ett teknikerteam som gemensamt ansvarar för installationer och service av larm/passageanläggningar i interna fastigheter samt tekniska skyddsåtgärder gentemot centrala statsledningen.
I ditt arbete kommer du ha många kontaktytor gentemot andra avdelningar så det är viktigt att du gillar att samarbeta med olika kollegor med andra specialistområden än ditt eget. Vi ser att du tycker om ett arbete med varierande arbetsdag där också tempo växlar under arbetsveckan.
Din placering är på huvudkontoret i Solna och du har inte har möjlighet att arbeta på distans. Resor inom och utanför Sverige förekommer.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Det är endast du som uppfyller nedanstående krav som kan bli aktuell för tjänsten.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är kvalitetsmedveten och lösningsorienterad. Du är en lagspelare som är van och vill samarbeta med dina kollegor samtidigt som du har en god förmåga att arbeta självständigt.
Som person är du flexibel och ansvarstagande, du trivs i en varierad arbetsdag. Du är nyfiken på ny kunskap och har en vilja till att bredda din kompetens inom området.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
På vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se, kan du läsa mer om hur det är att arbeta hos oss samt om våra förmåner.
Så tar du kontakt med oss
För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2026-02-02.
Ansök genom att bifoga ditt CV (i den här rekryteringsprocessen önskar vi inget personligt brev) och besvara urvalsfrågorna nedan. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Vänligen bifoga ett separat dokument (pdf eller word) med svar på urvalsfrågorna nedan som du skickar in i samband med din ansökan.
Urvalsfrågor:
Urval och intervjuer kan ske löpande.
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.