Är du redo för en större uppgift? Vi söker en driven systemadministratör som vill göra skillnad på riktigt. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten och är en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet. IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. Myndigheten satsar därför mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten.
Drift och infrastruktur ansvarar för förvaltning, utvecklingsprojekt och livscykelhantering av polisens IT-infrastruktur inom områdena data och telefoni. Drift och infrastruktur har vidare ansvar att samordna driftsättning av Polismyndighetens IT-system, releasehantering, samt ansvara för beredskap- och kontinuitetsplanering, IT-incidenter, IT-problem och ändringar. Drift och infrastruktur ansvarar även för informations- och IT-säkerhet, signalskydd samt ansvarar för utredningar när system- och säkerhetsövervakningen har upptäckt säkerhetsincidenter eller säkerhetsbrister. Drift och infrastruktur ska även ge stöd till utveckling och förvaltning, ansvara för att genomföra säkerhetstester, granskning och uppföljning av IT-säkerheten.
Tjänsten går under den sektion som ansvarar för upprätthållande, försörjning och utveckling av standardplattformar avseende klientlösningar och telekommunikation samt it-stöd till specialistfunktioner såsom insatsstyrkor, hemliga tvångsmedel, bombskyddet, polisflyget, hundverksamhet, Polisrytteriet, sjöpolisen m.fl.
Arbetsbeskrivning
Vårt team utvecklar och underhåller system som används för att avslöja och förhindra allvarliga brott. Som systemadministratör hos oss kommer du både att upprätthålla befintliga tekniska lösningar samt vara med och utveckla nya lösningar.
Du kommer ansvara för att säkerställa driften, vilket inkluderar systemunderhåll och konfiguration, såsom installation och felsökning av hårdvara och mjukvara och utvärdering av ny teknik. Vi arbetar tätt med den operativa polisiära verksamheten där du i din roll hjälper till att få förståelse för polisernas behov samt utmaningar och omsätter dessa till tekniska lösningar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Det är meriterade om du utöver ovan även har kunskap inom och /eller har arbetat med:
Personliga egenskaper
Som systemadministratör kommer du involveras i olika typer av uppdrag av olika karaktär, vi värdesätter därför att du är anpassningsbar och kan skifta fokus när arbetet kräver det.
Du är en lagspelare som har lätt för att samarbeta och är kommunikativ och kan hantera många kontaktytor då du i rollen kommer föra mycket dialog med övriga verksamheter inom myndigheten. Vidare ser vi att du är driven med en vilja att utvecklas och dela med dig av din egen kompetens.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef,
tfn 010-5640510
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult, Hanna Bergquist, [email protected]
Fackliga representanter
Saco-S, [email protected]
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn 073-249 04 22
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidare
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Teknikspecialist
För fullständig annons samt information om hur du ansöker, vänligen besök annonsen på Polismyndighetens hemsida: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/december/systemadministrator-a773.8782025/