Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Verksamhetssamordnare hälsoskydd
Skicka ansökan 21 dagar kvar
Miljöinspektör Verksamhetssamordnare
21 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Vår verksamhet Bygg- och miljöavdelningen arbetar främst med myndighetsutövning, service och rådgivning. Vi ansvarar för kommunens tillsyn och prövning inom bygg, strandskydd, avlopp, livsmedel samt miljö- och hälsoskydd. Från nästa år omfattar uppdraget även alkohol-, tobak- och receptfria läkemedel. Hälsoskydd-, alkohol-, livsmedel- och tobaksenheten består av åtta medarbetare som handlägger ansökningar och anmälningar samt genomför tillsyn på plats eller via dokumentgranskning. Vi utvecklar tillsynen genom samordning, erfarenhetsutbyte och gemensamma besök utifrån risk och behov. Ledarskapet präglas av öppenhet, delaktighet och ansvarstagande, där samarbete, initiativ och lösningsorientering värdesätts. Ditt uppdrag Verksamhetssamordnaren har ett nära samarbete med enhetschefen för att stödja strategisk styrning och hantering av verksamhetsfrågor inom området. Rollen förväntas även utgöra ett stöd för medarbetarna i det dagliga arbetet för att ärendeflöden ska hanteras effektivt, att det finns en samsyn i ärendehanteringen och att myndighetsutövningen sker enligt gällande lagstiftning och interna riktlinjer. Som verksamhetssamordnare behöver du vara en person som kombinerar en strategisk helhetssyn med en operativ förmåga. Det är en nyckelfunktion för att säkerställa en smidig och effektiv verksamhet som kontinuerligt förbättras. Verksamhetssamordnarens uppdrag bidrar till en flexibel och effektiv verksamhet som kan möta förändringar och utmaningar med framgång.  Ansvarsområden Verksamhetsamordnarens huvudsakliga arbetsuppgifter och förväntningar består av: - Samordna och planera enhetens arbete utifrån mål, ramar och utvecklingsinriktning - Hålla och strukturera möten, följa upp arbete och skapa delaktighet - Fördela ärenden och resurser för rätt prioritering och balans i arbetsbelastning - Följa upp verksamheten mot aktivitetsplan, nyckeltal och internkontroll - Ta fram underlag, statistik och rapporter samt sprida relevant information - Vara kontaktperson i samverkan med andra myndigheter och utveckla samarbeten - Säkerställa dokumentation och kvalitet i arbetssätt, processer och styrdokument - Skapa administrativa strukturer som stödjer ett effektivt arbetssätt - Bevaka lagändringar och föreslå anpassningar i verksamheten - Kvalitetssäkra ärenden och föredra i nämnd, bereda yttranden och överklaganden - Handlägga ärenden enligt aktivitetsplan Dina personliga egenskaper Som person är du initiativtagande, strukturerad och har en god förmåga att samarbeta och skapa helhetsperspektiv. Du trivs med att ta ansvar, samordna och driva processer framåt i en komplex och politiskt styrd organisation. Du har lätt för att bygga nätverk och kommunicera med olika målgrupper, från medborgare och näringsliv till förtroendevalda och interna aktörer. Du har flerårig erfarenhet av arbete inom miljö-, folkhälso- eller samhällsbyggnadsområdet i offentlig verksamhet, gärna med myndighetsutövning och tillsyn. Du är van vid ärendehantering, verksamhetsuppföljning och administrativa rutiner, och har god digital kompetens med erfarenhet av diarieföring och arbete i ärendehanteringssystem. Meriterande är om du har erfarenhet av ledarskap, projektledning, förändringsarbete och samverkan i komplexa organisationer. Vi söker dig som har goda kommunikativa färdigheter i tal och skrift, förmåga att planera och följa upp verksamhetens arbete samt att identifiera behov och ta initiativ för att möta förändringar. Utbildning inom ledarskap eller projektledning är meriterande, liksom erfarenhet av måluppföljning och verksamhetsanalyser.Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrig information Värmdö kommun erbjuder ett friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund. Anställningen avser en tillsvidareanställning på heltid men tillträde enligt överenskommelse. Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss, se kontaktperson nedan. Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer eller via Servicecenter, 08-570 470 00. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-18
Antal platser 1