Arbetsbeskrivning
Vi söker en verksamhetsutvecklare med fokus på Premiepension som består i traditionell försäkring och fondförsäkring.
Är du en riktigt slipad verksamhetsutvecklare med en bakgrund inom pension, bank eller försäkring och därifrån flerårig erfarenhet av att ha jobbat med försäkrings- eller pensionsfrågor? Då kan du vara den person som vi söker.
Om jobbet
Du som verksamhetsutvecklare kommer driva och stödja verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av Pensionsmyndighetens uppdrag och långsiktiga mål. Du förväntas kunna leda och göra kvalificerade utredningar av komplex systemövergripande karaktär. Det är ett spännande uppdrag där ramarna inte är helt satta vilket ger dig möjligheterna till att vara med att påverka. För rätt person kan det innebära en ledande roll i den virtuella utvecklingsorganisationen med ansvar för att styra, prioritera och följa upp verksamhetsutvecklingsinitiativ.
Arbetet bedrivs både självständigt och i tvärfunktionella team, beroende på uppdragens karaktär. Du kommer arbeta inom området allmän pension med inriktning mot premiepension. Då processerna till väldigt hög grad är automatiserade och utförs i egenutvecklade kärnsystem är det där ditt fokus också kommer att ligga och det är viktigt att du har erfarenhet och ett driv för att utveckla och kravställa digitala lösningar.
Din profil
Du som söker har en bakgrund inom pension, bank eller försäkring, där har du flerårig erfarenhet av att ha jobbat med försäkrings- eller pensionsfrågor samt affärs- och verksamhetsutveckling.
I denna rekrytering fäster vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för befattningen. Du har förmåga att prioritera och känner dig bekväm i en roll som kräver koordinering mellan olika kontaktytor, både mellan interna och externa aktörer. Du har ett coachande förhållningssätt och en bra förmåga att skapa goda relationer och att arbeta med andra i grupp. Du kan förstå och analysera komplexa frågor och problem snabbt, göra förnuftiga och rationella bedömningar. Du är självständig och kan samla ihop olika krav och driva framåt mot ett uppsatt mål. Du är kommunikativ, lättbegriplig och kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift.
Vi söker dig som har:
- akademisk utbildning inom exempelvis statsvetenskap, juridik eller ekonomi
- flerårig erfarenhet av att ha jobbat med försäkrings- eller pensionsfrågor med inslag av affärs- eller verksamhetsutveckling
- flerårig aktuell erfarenhet av att leda, driva och genomföra verksamhetsutveckling
- praktisk erfarenhet av att leda workshops, kravställning och verksamhetsanalys
- erfarenhet att kommunicera komplexa frågor till ledning, beslutsfattare och medarbetare
- goda kunskaper i svenska, i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
- flerårig erfarenhet av att driva utveckling av- och implementering av automatiserade flöden
- erfarenhet av att leda komplexa projekt inom IT-nära verksamhetsutveckling
- erfarenhet av agila arbetsmetoder (gärna SAFe)
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.
Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten.
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Tjänsten är placerad inom avdelningen allmän pension med möjlig placeringsort Luleå, Karlstad, Gävle, Söderhamn, Visby, Växjö, Halmstad och Stockholm.
Under jul- och nyårshelgerna kan vår möjlighet att besvara frågor vara begränsad. Vi återkommer så snart vi har möjlighet. Tack för visad förståelse.
Din ansökan
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.
Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensionen enklare.
#LI-HYBRID