Arbetsbeskrivning
Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt närmare 2,1 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 900 anställda och har 18 700 studenter.
De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.
Avdelningen för pedagogik, språk och ämnesdidaktik vid institutionen har en omfattande verksamhet med forskning, utveckling och undervisning inom grundutbildning, utbildning på avancerad nivå, uppdragsutbildning och fristående kurser kopplade till lärarutbildning och specialpedagogiska program liksom till förskola och skola. Vi söker nu en doktorand i Språk och litteratur med didaktisk inriktning med inriktning mot läs- och skrivinlärning i tidiga år för att stärka kompetensen i vårt forskningsämne och bidra till kunskap och kompetens i skolorna i vår region.
Denna doktorandtjänst ingår i forskarskolan PROFS och är en del av den tredje, omarbetade och vidareutvecklade omgången – PROFS 3 – där Luleå tekniska universitet samarbetar nära med Luleå och Skellefteå kommuner samt Region Norrbotten. I denna unika forskarskola formas forskningsfrågor gemensamt mellan kommuner och universitet, med tydlig utgångspunkt i skolans behov och möjligheter att omsätta ny kunskap direkt i praktiken. Som doktorand blir du en nyckelperson i en stark regional satsning som driver både forskning och skolutveckling framåt och bidrar till att stärka utbildningens kvalitet i hela Norrbotten.
Ämnesbeskrivning
Språk och litteratur med didaktisk inriktning har sin tyngdpunkt i forskning i relation till språk och litteratur i skolan, ämnesdidaktik samt lärarutbildningens innehåll. Forskningen innefattar kultur-, litteratur- och språkvetenskapliga perspektiv. Centrala studieobjekt är didaktiska aspekter av barns, ungdomars och vuxnas kommunikativa praktiker och villkor för språkutveckling samt kulturell och litterär socialisation. Forskningen är i huvudsak praktiknära, inbegriper primärt skolämnena svenska och engelska, samt kännetecknas av samverkan med verksamma i skolpraktiken.
Projektbeskrivning
I detta doktorandprojekt fokuserar vi på läs- och skrivinlärning under de tidiga skolåren – hur barn utvecklar grundläggande färdigheter i att läsa och skriva och vilka faktorer som påverkar denna utveckling. Forskningen inom området undersöker bland annat hur undervisning, språklig stimulans, lek, digitala resurser och klassrummets sociala sammanhang samspelar och formar barns möjligheter att utveckla läs- och skrivförmåga.
Ett centralt fokus är att identifiera metoder och villkor som stödjer alla elevers språkliga utveckling och bidrar till en likvärdig utbildning. Projektet syftar till att fördjupa kunskapen om hur undervisning kan utformas för att främja tidig läs- och skrivutveckling på ett sätt som inkluderar hela elevgruppen. Som doktorand kommer du att kunna utforma ditt eget projekt och formulera dina egna forskningsfrågor inom denna forskningsinriktning, och därigenom bidra till ny kunskap som kan utveckla undervisning och stärka elevers tidiga språk- och literacyutveckling.
Arbetsuppgifter
En doktorandtjänst innebär både teoretiskt och praktiskt arbete. Som doktorand tränas du i vetenskapligt arbete i form av publicering av vetenskapliga artiklar i tidskrifter och vid nationella och internationella konferenser. Du läser obligatoriska och frivilliga doktorandkurser, totalt minst 60 högskolepoäng. Dessutom kommer du arbeta med undervisning och handledning. Som doktorand blir du en del av forskningsmiljön inom avdelningen för pedagogik, språk och ämnesdidaktik och du förväntas bidra till utveckling av forskningsmiljön inom forskningsämnet. Det innebär bl. a. vetenskapligt arbete med internationella publikationer liksom att delta vid nationella och internationella konferenser.
Kvalifikationer
Du är kvalificerad att söka denna befattning om du har grundläggande behörighet med avlagd examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå. Utöver kravet på grundläggande behörighet krävs godkänt resultat på självständigt examensarbete om totalt 30 hp på avancerad nivå inom relevant ämne. Du ska ha god samarbetsförmåga samt mycket goda språkkunskaper i muntlig och skriftlig kommunikation på svenska och/eller engelska. Lärarexamen samt jobbat med skolutveckling och kollegiala processer är meriterande.
För ytterligare information om specifik doktorandutbildning se studieplaner för forskarutbildning inom filosofisk fakultet
Information
Anställningen som doktorand är tidsbegränsad till fyra år. Undervisning och annan institutionstjänstgöring tillkommer med 20 procent av heltid, vilket innebär att anställningen förlängs till totalt fem år. En del av institutionstjänstgöringen kommer att genomföras tillsammans med skolhuvudman i deras verksamhet eller i utvecklingsarbeten. Tjänstgöringsort: Luleå. Tänkt tillträde: enligt överenskommelse.
För ytterligare information är du välkommen att kontakta professor tillika ämnesföreträdare Caroline Graeske, 0920-49 10 05,
[email protected]
Facklig företrädare:
SACO-S Diana Chroneer, 0920-49 20 37
[email protected]
OFR-S Marika Vesterberg, 0920-49 17 21
[email protected]
Ansökan
Du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev, CV/meritförteckning, forskningsskiss och kopior av verifierade examensbevis. Märk din ansökan med referensnumret nedan. Både ansökan och examensbevis ska vara skrivna på svenska eller engelska.
Sista ansökningsdag: 20 januari 2026
Referensnummer: 7087-2025