Arbetsbeskrivning
Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt närmare 2,1 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 900 anställda och har 18 700 studenter.
De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.
Avdelningen för pedagogik, språk och ämnesdidaktik har en omfattande verksamhet med forskning, utveckling och undervisning inom grundutbildning, utbildning på avancerad nivå, uppdragsutbildning och fristående kurser kopplade till lärarutbildning och specialpedagogiska program liksom till förskola och skola. Vi söker en doktorand i matematikens och naturvetenskapernas didaktik mot motivation och effektiva studievanor för att stärka kompetensen i vårt forskningsämne och bidra till kunskap och kompetens i skolorna i vår region.
Denna doktorandtjänst ingår i forskarskolan PROFS och är en del av den tredje, omarbetade och vidareutvecklade omgången – PROFS 3 – där Luleå tekniska universitet samarbetar nära med Luleå och Skellefteå kommuner samt Region Norrbotten. I denna unika forskarskola formas forskningsfrågor gemensamt mellan kommuner och universitet, med tydlig utgångspunkt i skolans behov och möjligheter att omsätta ny kunskap direkt i praktiken. Som doktorand blir du en nyckelperson i en stark regional satsning som driver både forskning och skolutveckling framåt och bidrar till att stärka utbildningens kvalitet i hela Norrbotten.
Ämnesbeskrivning
Matematikens och naturvetenskapernas didaktik handlar om undervisning och lärande i de matematiska och naturorienterande ämnena på olika nivåer i utbildningssystemet. Forskningen skapar en vetenskaplig grund för att utveckla och stärka undervisningen genom att undersöka undervisnings- och lärandeprocesser, hur det specifika ämnesinnehållet kommuniceras i olika kontexter samt hur individer och grupper inom olika utbildningsnivåer utvecklar och använder kunskaper. Särskilt fokus finns på elevers motivation, färdigheter och förhållningssätt till ämnesområdet samt utveckling av undervisningsmetoder i moderna inlärningsmiljöer.
Projektbeskrivning
I projektet studerar vi sambanden mellan elevers och studenters motivation, självkoncept, lärandestrategier och deras uppfattningar om matematikens natur – det vill säga hur de förstår vad matematik egentligen är och innebär. Våra tidigare studier visar att undervisning som betonar exakta resonemang och centrala matematiska begrepp leder till bättre lärande än undervisning som främst lyfter matematikens tillämpningar. Vi har också sett att sociala lärandestrategier och aktivt deltagande i matematiska diskussioner under lektioner är strategier som främjar lärande.
Samtidigt kan matematikångest utgöra ett betydande hinder som påverkar elevers matematiska självkoncept och i förlängningen deras inlärningsresultat. Mot denna bakgrund är projektets övergripande mål att identifiera hur lärare kan planera och utforma undervisning som stärker elevers motivation, stödjer utvecklingen av effektiva lärandestrategier och främjar en djupare förståelse av matematik. Som doktorand kommer du att kunna utforma ditt eget projekt och formulera dina egna forskningsfrågor inom denna forskningsinriktning och därigenom bidra till ny kunskap som kan utveckla undervisningen i matematik.
Arbetsuppgifter
En doktorandtjänst innebär både teoretiskt och praktiskt arbete. Som doktorand tränas du i vetenskapligt arbete i form av publicering av vetenskapliga artiklar i tidskrifter och vid nationella och internationella konferenser. Du läser obligatoriska och frivilliga doktorandkurser, totalt minst 60 högskolepoäng. Dessutom kommer du arbeta med undervisning och handledning. Som doktorand blir du en del av forskningsmiljön inom avdelningen för pedagogik, språk och ämnesdidaktik och du förväntas bidra till utveckling av forskningsmiljön inom forskningsämnet. Det innebär bl. a. vetenskapligt arbete med internationella publikationer liksom att delta vid nationella och internationella konferenser.
Kvalifikationer
Du är kvalificerad att söka denna befattning om du har grundläggande behörighet med avlagd examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå. Utöver kravet på grundläggande behörighet krävs minst 90 hp inom matematik, fysik, kemi, biologi eller teknik, varav högst 30 hp kan bestå av kurser i ämnenas didaktik.
Du ska ha god samarbetsförmåga samt god förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på svenska och engelska. Lärarexamen samt jobbat med skolutveckling och kollegiala processer är meriterande.
För mer info om specifik doktorandutbildning se studieplaner för forskarutbildning inom filosofisk fakultet
Information
Anställning som doktorand är tidsbegränsad på 4 år, där undervisning och annan institutionstjänstgöring tillkommer med 20 % av heltid, vilket gör tjänsten till 5 år. En del av institutionstjänstgöringen kommer att genomföras tillsammans med skolhuvudman i deras verksamhet eller i utvecklingsarbeten. Tjänstgöringsort: Luleå. Tillträde enligt överenskommelse.
För mer info kontakta professor tillika ämnesföreträdare Timo Tossavainen, 0920-49 3698,
[email protected]
Facklig företrädare:
SACO-S Diana Chroneer, 0920-49 2037
[email protected]
OFR-S Marika Vesterberg, 0920-49 1721
[email protected]
Ansökan
Du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev, CV/meritförteckning, forskningsskiss och kopior av verifierade examensbevis. Märk din ansökan med referensnumret nedan. Både ansökan och examensbevis ska vara skrivna på svenska eller engelska.
Sista ansökningsdag: 20 januari 2026
Referensnummer: 7088-2025