Bostadsförmedlingen i Stockholm förmedlar hyreslägenheter i hela Stockholmsregionen och samarbetar med över 200 fastighetsägare.
Vi är en länk mellan bostadssökande och fastighetsägare, med mer än 75 års erfarenhet av Stockholms hyresmarknad. Vi är cirka 130 medarbetare och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB som ägs av Stockholms stad. Vår vision är att vara det självklara valet för en effektiv och rättvis bostadsförmedling.
En av våra medarbetare går i pension och nu söker vi dig som vill vara med och bidra till vårt team. Trivs du med ett varierande arbete i en samhällsnyttig verksamhet kan tjänsten hos oss vara något för dig.
Välkommen till oss
Här blir du en del av en kultur som präglas av ett generöst och hjälpsamt arbetsklimat där vi avsätter tid för kompetensutveckling och kunskapsutbyten. Det är viktigt med balans mellan arbete och fritid och vi är måna om att underlätta för dig att göra hälsosamma val. Vi erbjuder därför bland annat massage på arbetet, en friskvårdstimme i veckan och ett generöst friskvårdsbidrag. Vi sitter i lokaler i Slakthusområdet vid Globen men flyttar till nya lokaler i Tensta 2028. Med utgångspunkt i verksamhetens behov erbjuder vi möjlighet att arbeta delvis på kontoret och delvis hemifrån.
Vår gemensamma värdegrund sammanfattas i ordet GRETA som står för: Glädje-Respekt-Engagemang-Tillsammans-Ansvar.
Vi söker dig som vill utvecklas tillsammans med oss. När du jobbar hos oss är du varje dag med och bidrar till nytta för regionens invånare genom att göra vägen till en ny bostad lite enklare. Läs gärna mer på bostad.stockholm.se.
Om rollen
Som ekonom hos oss på Bostadsförmedlingen blir du en del av vår ekonomienhet. Vi som arbetar på enheten är två ekonomer med olika inriktning, en ekonomiassistent och arbetet leds av enhetschef. Tillsammans sköter vi alla arbetsuppgifter inom ekonomiområdet och vi stödjer bolaget med ekonomisk kompetens och bidrar till att utveckla arbetssätt och rutiner inom ekonomiområdet.
Ekonomienheten är placerad inom bolagets stab. I staben ingår även funktioner som HR, juridik, inköp och avtal samt lokalfrågor. Vi har en hjälpsam och prestigelös stämning och arbetar tätt tillsammans för att verksamheten ska utvecklas i rätt riktning.
I rollen som ekonom hos oss på Bostadsförmedlingen kommer du ha ett varierande arbete. I din roll kommer du arbeta med både återkommande arbetsuppgifter samtidigt som du kommer få dyka ner i komplexa frågor. Du kommer även vara en del av enhetens utveckling och du bidrar till förbättringsarbete genom att dela med dig av dina kunskaper och idéer. Då enheten är liten kommer vi även tillsammans behöva täcka upp för varandra vid behov. Det finns goda möjligheter att själv påverka rollen/arbetsuppgifter beroende på kompetens och intresse.
Exempel på arbetsuppgifter:
Huvudansvar leverantörsreskontra
Genomföra bokslut
Ta fram relevanta rapporter och underlag
Bidra till arbetet med intern kontroll
Arbeta med moms- och arbetsgivardeklarationer
Ansvara för behörighetsadministration
Stötta chefer och medarbetare i ekonomifrågor
Hålla dig uppdaterad om nya regler och rekommendationer inom ekonomiområdet
Delta i utvecklingsarbete inom ekonomiområdet, till exempel digitalisering, effektivisering av processer och arbetssätt, samt vid behov medverka i bolagsövergripande utvecklingsprojekt
Erfarenhet och kompetens
Vi söker dig som har
yrkesutbildning inom ekonomi eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
aktuell och flerårig erfarenhet av löpande ekonomiarbete
erfarenhet av arbete i ekonomisystemet Agresso
erfarenhet av utvecklings- och förbättringsarbete inom ekonomiområdet
erfarenhet av arbete i offentlig sektor eller i kommunalt aktiebolag
erfarenhet av arbete med moms-, skatte- och bokföringsregler
god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har
högskoleexamen inom ekonomi
erfarenhet av arbete med ekonomi inom Stockholms stad
kunskap om eller erfarenhet av årsbokslut och årsredovisning
erfarenhet av arbete med budget och prognoser
erfarenhet av inköpsfakturor eller inköpssystem inom leverantörsreskontran
erfarenhet av pensionsfrågor (inom Ekonomi).
För att trivas i rollen behöver du tycka om ett varierande arbete med många olika arbetsuppgifter. Du arbetar självständigt, är noggrann och strukturerad. Då du kommer ha många kontaktytor är det viktigt att du har lätt att samarbeta och kan ge stöd på ett pedagogiskt sätt. Vi ser också att du är initiativtagande och vill bidra till i verksamhetens utveckling genom engagemang, kunskap och förslag på nya lösningar. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid ovan nämnda kompetenser, personlig lämplighet och engagemang för tjänsten.
En hälsning från din blivande chef Mattias
”Jag är stolt över kompetensen i gruppen, både professionellt och socialt. För mig som chef är det därför viktigt att visa medarbetarna tillit och ge ett stort handlingsutrymme med ansvar som uppmuntrar till arbetsglädje, utveckling och en positiv arbetsmiljö. Att finnas tillgänglig som stöd är en självklarhet för mig." Mattias, ekonomichef
Varmt välkommen med din ansökan!
Din ansökan
Vi rekryterar utan personligt brev för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för rollen. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt cv och ett antal frågor som du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt cv.
Övrigt
Bostadsförmedlingen arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Annonsen kommer vara publicerad under perioden 18 december- 8 januari. Då rekryterande chef och hr-generalist till viss del kommer vara lediga under perioden rekommenderar vi att du kontaktar oss via mejl om det dyker upp frågor.