Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Produktägare
Skicka ansökan 21 dagar kvar
IT-strateg Produktägare
21 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Erfaren Produktägare till samhällskritiskt system Vill du ha ansvar för utvecklingen av ett samhällskritiskt system med stor komplexitet, höga krav på säkerhet och flera integrationer till andra system? Tycker du om att verka i en miljö där inte alla svar finns och där du får stort inflytande över vår fortsatta förändringsresa? Välkommen till oss! Universitets- och högskolerådet (UHR) är en statlig myndighet med ett brett uppdrag i samhället. Myndigheten driver en digital transformation med fokus på att stärka den digitala tjänsteleveransen till universitets- och högskolesektorn. Nu söker vi en senior Produktägare som har erfarenhet av att leda utveckling av komplexa IT-system med höga krav på säkerhet, stabilitet och kvalitet. Avdelningen Digitalisering och tjänsteutveckling är motorn i myndighetens arbete med digitalisering och tjänsteutveckling.  Vi arbetar med hela kedjan – från samverkan och strategi till behovsfångst, tjänste- och produktutveckling, till infrastruktur och användarsupport. Enheten Produktutveckling och leverans bygger grunden för moderna arbetssätt inom digitalisering, produktledning och agil utveckling. Vill du vara med och forma struktur och arbetssätt, liksom bidra till myndighetens modernisering är detta jobbet för dig. Hos oss får du en nyckelroll i att forma framtidens digitala tjänster för universitets- och högskolesektorn. Du kommer initialt att arbeta som en av tre Produktägare inom Antagningstjänsten; ett Java-baserat system som är kritiskt för myndighetens uppdrag. Rollen kräver att du har bred teknisk förståelse och att du kan omsätta verksamhetsbehov till robusta lösningar i en komplex IT-miljö. Dina arbetsuppgifter Du tillhör en enhet som ansvarar för produktledning och utveckling av myndighetens digitala produkter, i nära samarbete med interna intressenter och externa partners. Ditt uppdrag är att utveckla produkter och arbetssätt som skapar mesta möjliga nytta för användare,  verksamhet och samhället i stort. Enheten består av rollerna Produktledare och Produktägare. Exempel på arbetsuppgifter: • Ta ett helhetsansvar för produktens livscykel – från vision och strategi till prioritering och leverans, i tätt samarbete med team, arkitekter, ledning, verksamhet och andra intressenter. • Leda utvecklingen i en agil miljö (SAFe) och säkerställa att prioriteringar och beslut ligger i linje med produktens mål och långsiktiga strategi. • Ansvara för att produktens roadmap, backlogg och prioriteringar är i balans mellan verksamhetsbehov, tekniska krav och framtida möjligheter • Bidra till kontinuerliga förbättringar av både produkt och arbetssätt. • Följa upp och utvärdera produktens användning och identifiera förbättringsområden. • Arbeta med kontinuerliga förbättringar av både produkt och arbetssätt. • Stödja teamet i det dagliga arbetet och undanröja hinder. Kvalifikationer – krav • Akademisk examen inom relevant område, eller motsvarande erfarenhet. • Minst 5 års erfarenhet av att självständigt leda behovsdriven tjänste-/produktutveckling av komplexa IT-system i en roll som Produktägare eller liknande, i en tvärfunktionell och agil miljö. • Minst 5 års erfarenhet av att leda en produkts livscykel, såsom att exempelvis föra strategiskt/taktisk dialog med nyckelintressenter, driva behovsfångst och kravarbete på taktisk nivå, förvalta en backlogg, leda arbetsgrupper, prioritera inom livscykeln, etc. • Minst 5 års erfarenhet av att tillämpa och införa etablerade metoder och processer inom systemutvecklingsområdet baserade på agila arbetssätt, så som exempelvis PI-planning, daily stand up, demo, och retro. • Minst 5 års erfarenhet av att i stor utsträckning arbeta självständigt och i samarbete med andra utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom verksamheten. • Förmåga att översätta verksamhetsbehov och användarinsikter till konkreta utvecklingsinitiativ med beskrivning av nytta och effekt kopplade till dessa. • Mycket god förmåga till proaktivitet, helhetssyn, flexibilitet och samarbete. • Mycket god kommunikativ förmåga på svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Det är meriterande om du har: • Förståelse för arkitektur, systemintegrationer och teknisk utveckling av komplexa IT-system. • Vana att representera användar- och kundperspektivet i utvecklingsarbetet. • Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor, högskolesektorn eller annan regelstyrd verksamhet  • Kunskap om agila ramverk såsom SAFe eller liknande. • Erfarenhet av att arbeta i komplexa organisationer med många intressenter. • Erfarenhet av kontinuerligt förbättringsarbete, både för produkt och arbetsmetoder. • Vana att arbeta i verktyg för agil planering och uppföljning (t.ex. Jira, Azure DevOps eller motsvarande) För att lyckas i rollen behöver du vara agil, strukturerad och lösningsorienterad. Du är pedagogisk, trygg i att prioritera och fatta beslut, och bygger relationer som grund för att lyckas i ditt arbete. Du trivs i gränslandet mellan IT och verksamhet och gillar att arbeta i team med gemensamma mål i en miljö där inte en dag är den andra lik.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vad vi gör och erbjuder UHR har flera uppdrag inom samhället och utbildningsområdet vars gemensamma nämnare är att skapa möjligheter till utveckling genom utbildning och internationella utbyten. Vi är cirka 340 anställda i Stockholm och Visby. Vår utvecklingsorganisation är extern och finns i Umeå med ca 70 personer. UHR erbjuder en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling. Vi har ett ljust och fint kontor i Solna Strand och erbjuder distansarbete upp till 50 % av arbetstiden. Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering och ser inte nödvändiga anpassningar som ett hinder. Anställningen är på heltid och tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning tillämpas. Ansök och bli en av oss! Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev på svenska, märkt med diarienummer 2.2.1-02335-2025. Sista ansökningsdatum är 7 januari 2026. Frågor om rekryteringen: rekryterande chef Charlotte Arfwidson, 072-226 53 56.  Fackliga representanter: Saco-S – Kerstin Martínez, 010-470 04 69 och ST – Lisa Samsten, 010-470 03 67. Universitets- och högskolerådet har gjort sitt medieval för denna rekrytering och undanber sig kontakt med annonssäljare eller andra leverantörer av rekryteringstjänster.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-18
Antal platser 1
Hemsida Länk