Vill du vara med och forma framtidens Servicecenter hos Mariestads kommun? Vi söker nu en engagerad och driven enhetschef som vill leda vårt Servicecenter genom en viktig utvecklingsresa.
Mariestads drift- och servicebolag AB är ett nystartat kommunalt bolag med fokus på service och uppdrag att skapa nytta för hela Mariestads kommunkoncern. Mariestads drift och servicebolag kommer under 2026 att erbjuda tjänster till kommunkoncernens verksamheter inom följande affärsområden; servicecenter och kommunvägledning, lokalvård, drift och skötsel av kommunens fastigheter, parker, gator och hamnar.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef för servicecenter blir du en nyckelperson i vårt bolag och har det övergripande ansvaret både för det operativa och strategiska arbetet inom affärsområde Servicecenter. Du har det övergripande ansvaret för att utveckla både verksamhet och medarbetare.
Enheten består av cirka 10 medarbetare. Du samarbetar nära övriga chefer inom kommunkoncernen. Tillsammans skapar vi en serviceinriktad och utvecklingsfokuserad verksamhet för Mariestads medborgare och näringsliv.
I din roll kommer du att:
· Leda, coacha och inspirera medarbetarna i det dagliga arbetet genom att vara nära verksamheten och skapa goda förutsättningar för delaktighet, engagemang och utveckling.
· Driva utvecklings- och förändringsarbete samt digitalisering tillsammans med medarbetare på Servicecenter.
· Ansvara för ekonomi, personal, arbetsmiljö och kvalitet
· Leda och följa upp mål, kvalitet och resultat
· Verka för ett gott samarbete med medborgare, styrelse och kommunkoncernens verksamheter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är en trygg och prestigelös ledare som har ett stort engagemang för service. Du har förmåga att se helheten och tänka strategiskt. Du är van att leda i förändring och fatta beslut, och du har en pedagogisk förståelse för att människor tar till sig information på olika sätt.
Du är strukturerad, uthållig och lösningsorienterad genom att ta initiativ och driva aktiviteter framåt för att nå resultat. Din förmåga att motivera, engagera för att skapa ett positivt arbetsklimat är viktigt för att lyckas i rollen.
Vi ser att du har:
· Relevant eftergymnasial utbildning, exempelvis inom personal och ledarskap, IT, kommunikation eller service. Bedömningen av vad som räknas som relevant utbildning görs av arbetsgivaren utifrån tjänstens krav och innehåll.
· Erfarenhet av att leda och coacha medarbetare i daglig drift, gärna i en liknande verksamhet.
· Vana av förändrings- och utvecklingsarbete samt arbete i serviceinriktad miljö där tillgänglighet och professionellt bemötande är avgörande.
· God kommunikativ förmåga i både tal och skrift
· Goda IT-kunskaper och intresse för digitalisering
När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. Innan ett anställningserbjudande kommer vi också att genomföra ett personlighetstest samt begära utdrag från belastningsregistret.
Vi avser att starta igång intervjuer från och med vecka 4.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas.
Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Välkommen med din ansökan och bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad!
Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter.
I denna rekrytering har vi tagit ställning till var och hur den aktuella tjänsten ska synas. Vi undanber oss därför bestämt kontakter från extern rekryteringshjälp.