Arbetsbeskrivning
Uddevalla – en plats för hela livet
Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.
Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.
Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.
Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!
Om verksamheten
Avdelningen Vuxenstöd ansvarar för myndighetsutövning för vuxna och barn inom LSS samt utförarverksamhet inom missbruk och socialpsykiatri.
Avdelningen leds av avdelningschef och enhetschefer.
Vi söker en engagerad socialsekreterare till Vuxen- och beroendeenheten som nu växer i samband med den nya socialtjänstlagen. Du arbetar i nära samarbete med utförarenheten med fokus på insatser på hemmaplan. Uppdraget innebär att utreda, fatta beslut och följa upp stöd- och behandlingsinsatser för vuxna från 20 år med missbruks- eller beroendeproblematik, brottsoffer och avhoppare.
Målet är rätt insats i rätt tid till rätt person. Inom ramen för nya SoL har vi infört Insats utan behovsprövning (IUB), vilket gör att kommuninvånare kan vända sig direkt till beroendestödsteamet Fenix för stöd utan utredning.
Du får en tydlig introduktion och plan tillsammans med arbetsledare. Uddevalla kommun erbjuder förmåner som förtroendetid, friskvårdsbidrag, friskvårdstimma och möjlighet till miljöbilsleasing.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare arbetar du med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen för vuxna med missbruks- och beroendeproblematik, avhoppare och brottsoffer. Du tar emot ansökningar och anmälningar, utreder, fattar beslut och följer upp insatser i samverkan med interna och externa aktörer som hälso- och sjukvård, öppenvård och andra myndigheter.
I takt med den nya SoL utvecklas arbetssätt, dokumentation och förhållningssätt. Du deltar aktivt i förändringsarbetet för en modern, kunskapsbaserad och rättssäker socialtjänst.
Tjänsten kan framöver helt eller delvis förflyttas till Beroendestödsteamet som arbetar mer behandlings- och stödorienterat enligt lagens intentioner. Flexibilitet och intresse för både myndighetsutövning och praktiskt stöd är därför värdefullt.
Det dagliga arbetet leds av 1:e socialsekreterare som ger ärendehandledning och metodstöd, samt erbjuds regelbunden extern processhandledning.
Vem är du?
Arbetar självständigt och strukturerat med planering, organisering och prioritering.
Samarbetar med arbetsledare och kollegor vid behov.
Stabil, uthållig och god lyssnare.
Kommunicerar svåra budskap på ett konstruktivt sätt.
Har god kommunikativ förmåga, är trygg, lugn och stabil i yrkesrollen.
Ser samarbete som en självklarhet för att nå gemensamma mål.
Kravspecifikation
Socionomexamen eller liknande högskoleutbildning inom socialt arbete där socialrätt och förvaltningsrätt ingår
Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten
Körkort för personbil
Meriterande
Tidigare erfarenhet av arbete med målgruppen vuxna med missbruk
Vidareutbildning i form av MI och ASI
Övrigt
Provanställning kan komma att tillämpas.
Urval och intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstidens utgång.
__________________________
För tjänster där legitimation/giltigt bevis från Socialstyrelsen på skyddad yrkestitel krävs ska detta lämnas in före anställning.
Språkbedömning genomförs för vissa yrkesgrupper innan anställning kan bli aktuell.
Belastningsregisterkontroll genomförs vid samtliga anställningar inom socialförvaltningen.
För anställningar inom HVB-verksamhet begärs utdraget HVB-hem.
För anställningar inom verksamheter som riktar sig till barn med funktionsnedsättning begärs utdragen barn med funktionsnedsättning samt kontroll av egna uppgifter.
För övriga anställningar inom socialförvaltningen begärs utdraget Kontroll av egna uppgifter.
Om utdraget inte är digitalt ska det tas med i oöppnat kuvert i samband med kontrollen.
Belastningsregistret - begära utdrag www.polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.
Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
I länken nedan finns samlad information kring de viktigaste förmånerna som finns i kollektivavtalet som vi har i Uddevalla kommun. Informationen handlar om bland annat semester, lön och ersättningar, föräldraledighet, försäkringar, kompetensutveckling och pension.
https://extra.skr.se/download/18.18f9f5a61926b4a1e532618/1728397193467/Sag-hej-till-ditt-kollektivavtal-2024.pdf
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.