Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Verksjurist med inriktning digitalisering
Skicka ansökan 23 dagar kvar
Verksjurist
23 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Rättssekretariatet, Förvaltningsavdelningen Vill du bidra med kvalificerad juridisk kompetens i en verksamhet där digitalisering och användning av artificiell intelligens utvecklas med höga krav på rättssäkerhet och kvalitet? Regeringskansliet erbjuder ett omväxlande och ansvarsfullt uppdrag där du ges möjlighet att bidra till utvecklingen av rättsligt stöd inom digitalisering och AI. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. I din roll som verksjurist med inriktning digitalisering kommer du använda din juridiska kompetens för att ge rättsligt stöd i Regeringskansliets utvecklingsarbete med digitalisering. Du kommer ge råd i frågor som rör digitalisering och it-rätt, särskilt dataskydd, informationssäkerhet, AI och offentlighet och sekretess. Du kommer även att arbeta med att ta fram styrande dokument, utveckla rutiner och arbetssätt. Rollen innefattar omfattande kontaktytor med övriga Förvaltningsavdelningen och övriga departement. I din roll ingår att delta i projekt och utbildningsinsatser samt att aktivt följa rättsutvecklingen inom digitalisering. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har juristexamen eller motsvarande samt minst fem års erfarenhet av juridiskt arbete som arbetsgivaren bedömer som relevant för befattningen. Du har mycket goda kunskaper om digitaliseringens påverkan på verksamheter och goda kunskaper i förvaltningsrätt. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med digitalisering och AI-relaterade frågor samt dataskydd. Genomförd notarietjänstgöring är också meriterande. Vidare är erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller annan myndighet meriterande, liksom goda kunskaper om offentlighet och sekretess. Även goda kunskaper inom it-rätt samt informations- och cybersäkerhet är meriterande.  Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling och resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. För att lyckas i rollen som verksjurist med inriktning digitalisering behöver du ha mycket god samarbetsförmåga och samtidigt kunna arbeta självständigt med stort ansvar. Du har en mycket god kommunikativ och pedagogisk förmåga och kan förmedla komplexa juridiska frågor på ett tydligt och ändamålsenligt sätt. Vidare har du mycket gott omdöme och förmåga att göra välgrundade avvägningar och prioriteringar, även under tidspress. Du har även en mycket god analytisk förmåga och god digital förståelse. Övrigt Vi söker en medarbetare. Stationeringsort är Stockholm. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Anställningen är tillsvidare med 6 månaders provanställning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Elisabeth Gummesson 08-405 16 23. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Charlotte Wahlström, [email protected]  Fackliga kontaktpersoner är Jan Wahlström för ST och Johan Strokirk för Saco som nås på 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 9 januari 2026.   Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-17
Antal platser 1