Bakgrund till uppdraget:
Vår kund har sedan 2022 bedrivit ett arbete för ökad intern medvetenhet om behovet av att kunna hantera, analysera och kommunicera med kunder på ett mer strukturerat och datadrivet sätt. För att realisera det värde som identifierats och uppnå önskade effekter av detta arbete avser vår kund nu att utveckla den interna kompetensen, implementera nödvändig teknik och lansera nya tjänster som möjliggör differentierad och målgruppsanpassad kundkommunikation. Ett nytt arbete etableras därför med syftet att driva aktiviteter som sammantaget leder mot den definierade målbilden. I de första faserna finns behov av specialistkompetens.
Specialistkompetensen ska stödja arbetet genom att identifiera de behov och organisatoriska förmågor som krävs för kundcentrerad, datadriven och automatiserad kommunikation.
Uppdragsägare är sektionschef Marknadskommunikation, avdelning Kommunikation & försäljning. Behovsägare utgörs av sektionschefer för försäljning, marknadskommunikation samt resenärsservice inom ”Kommunikation & försäljning”. Representanter från nämnda sektioner deltar löpande i uppdraget. Uppdraget återrapporteras kontinuerligt till behovsägare. Identifiering av mottagande funktioner och organisationer ska ske från start och fortlöpa genom hela uppdraget för att säkerställa att leveransen ligger i linje med målbilden.
Uppdraget kräver samverkan med representanter från ”Kommunikation & försäljnings” behovsägande sektioner samt uppdragsledning. Samverkan sker även med enterprise- och domänarkitekter, relevanta produktägare, dataskyddsombud samt IT:s fokusområden för Kund- och resenärstjänster och Data & Analys.
Beskrivning av uppdraget:
Syftet med uppdraget är att skapa en samlad behovsbild och beskriva de förmågor som krävs för ett effektivt införande av kundcentrerad, datadriven och automatiserad kommunikation. I detta ingår att:
• kartlägga verksamhetens behov,
• identifiera krav på teknik, data och informationsförsörjning,
• beskriva organisatoriska kompetens- och resursbehov samt
• ta fram det underlag som krävs för att genomföra upphandling.
En extern specialistkonsult ska stödja förvaltningen genom att:
• analysera och tydliggöra behov och krav,
• bidra med metodik, expertis och erfarenhet från liknande införanden,
• ingå i en intern arbetsgrupp i nära samarbete med produktområdet kundstöd,
• säkerställa att resultatet ger en komplett och beslutsmässig grund för kommande upphandling.
Arbetet bedrivs i flera parallella spår, bland annat:
• behov och effektmål,
• teknik, data och informationsförsörjning,
• arbetssätt, kompetenser och organisation.
Projektorganisation
Uppdraget bedrivs som ett projekt under ledning av uppdragsledare från avdelning Strategisk utveckling, sektion Affärsutveckling som ansvarar för det praktiska arbetet. Uppdragsledaren rapporterar till uppdragsägare och behovsägare som utgör styrgrupp. Arbetsgruppen består av utsedda resurser från avdelningarna Strategisk utveckling, Kommunikation & försäljning samt IT och kan vid behov förändras under uppdragets gång. Specialistkonsult deltar i den interna arbetsgruppen. En referensgrupp kommer att etableras för kontinuerlig dialog, kvalitetssäkring och kunskapsutbyte.
Resultat från studie, analys och utredning överlämnas till beställare genom slutrapport (Word), presentation (Powerpoint) samt ev annan dokumentation som kan bli aktuell tex skisser, flödesscheman etc.
Skallkrav:
Meriterande:
Omfattning och Villkor:
Detta är en visstidsanställning på heltid under perioden 26-jan-2026 - 30-jun-2026, med möjlighet till förlängning hos NXT Interim Stockholm AB, med uppdrag hos kund. Vi tillämpar kollektivavtal.
Uppdraget möjliggör för närvarande både arbete på distans och på plats på kontoret hos oss eller vår kund på Kungsholmen i Stockholm. Dagar och tider för detta styrs efter behov i organisationen och efter beställarens godkännande