Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Kommunjurist
Skicka ansökan 25 dagar kvar
Chef Kommunjurist
25 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

I Östersunds kommun gör varje medarbetare stor skillnad för många människor, genom hela livet. Vi rör oss ständigt framåt och gör det med hjärtat. På kommunledningsförvaltningen vässar vi just nu stödet för hela organisationen genom en spännande utvecklingsresa. Var med från början i vår nya Sektor Demokratistöd - hos oss finns bred kunskap i olika roller inom juridik, säkerhet och beredskap, verksamhetsskydd, informationsförvaltning och arkiv, registratur, nämndadministration med mera. Du kommer ingå i ett juristteam med erfarna kollegor som arbetar självständigt under en samordnande stadsjurist. Tillsammans bygger vi kunskap och samverkar för att skapa ett ännu bättre Östersund. Ditt nya jobb  Tjänsten som kommunjurist innebär arbete i en mångfacetterad verksamhet och ställer höga krav på att snabbt kunna sätta sig in i olika juridiska frågeställningar, både på bredden och på djupet; vilket kräver flexibilitet och självständighet. Du kommer att ge råd i juridiska frågor till kommunens nämnder/förvaltningar, kommunalförbund och kommunala bolag. Du ska bland annat avge yttrande till domstol och vara ombud för kommunen i domstol samt upprätta, bedöma och kvalitetssäkra olika typer av avtal. I denna rekrytering så är det särskilt meriterande om du har arbetat med tvistlösning och är processvan men arbetet innebär också att kunna ge råd och stöd i alla typer av juridiska frågeställningar som förekommer inom en kommun. Det är en fördel om du har ett stort intresse av samhällsfrågor och tycker det är stimulerande att arbeta i en politiskt styrd organisation. Att kunna samarbeta med olika professioner och inhämta flera perspektiv kommer vara viktigt, liksom en förmåga att växla mellan olika ärenden och ta sig an nya frågor med kort varsel. Vi förutsätter att du som kommunjurist aktivt följer rättsutvecklingen och tar de initiativ som behövs för att kommunen ska vara uppdaterad på de lagar och regler som gäller. Vi uppmuntrar en professionell utveckling.  Vanliga arbetsuppgifter  • Delta med din specialistkompetens i stora fleråriga projekt.  • Delta tillsammans med andra kompetenser att finna lösningar för en chef i akuta situationer.  • Upprätta och granska styrdokument ur ett juridiskt och helhetspetspektiv.  • Utbilda dina kollegor i kommunen inom ditt specialistområde.  Din kompetens  Du har en juristexamen/jur.kand. Vi ser därtill att du har minst tre års arbetslivserfarenhet från arbete med kvalificerade juridiska frågeställningar. Det är meriterande om du arbetat med offentligrättsliga och civilrättsliga frågor så som till exempel tvistlösning och processföring, kommunalrätt, förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, avtalsrätt, skoljuridik, socialrätt, skadeståndsrätt, upphandling och fastighetsrätt.  Vi söker dig  Vi värdesätter en person som har förmåga att effektivt förvandla komplexa juridiska frågor till hanterbara lösningar. För att lyckas i rollen behöver du vara ansvarstagande, strukturerad och ha förmåga att organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du ska kunna förmedla information så att andra förstår och vara bekväm med att tala inför en grupp. Det är också viktigt att du kan skapa goda samarbetsrelationer med andra, såväl inom som utanför organisationen. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten är tillsvidare på heltid med tillträde så snart som möjligt efter överenskommelse. Sista ansökningsdag är 6 januari 2026. En hälsning från din blivande chef  Som chef för vår nybildade Sektor demokratistöd hoppas jag just du vill bli en del av vårt team! Jag ser mig själv som en lagbyggare och underlättare för att ni som experter inom era professioner ska få bästa möjliga förutsättningar att fokusera på era uppdrag och samtidigt ha riktigt roligt på jobbet. Hos oss ska det kännas lustfyllt att gå till arbetet i våra fina nyrenoverade rådhuslokaler, där det både finns avskildhet att arbeta med känsliga ärenden och nära till kollegor att bolla och slappna av med. Kanske avslutar du dagen med att under din friskvårdstid ta en skidtur i nypreparerade spår i världsklass? Balans i livet är viktigt, då blir resultatet också som bäst.  Så går rekryteringen till Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju. Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare. Vad erbjuder vi? Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html  Om Kommunledningsförvaltningen I arbetet för ett bättre Östersund har demokrati och utveckling en avgörande roll. Inom Kommunledningsförvaltningen arbetar vi bland annat med medborgarservice och demokratiska uppdrag kopplat till politiken. Här finns också våra näringslivsutvecklare, ekonomer, HR-konsulter, kommunikatörer, IT och administratörer med flera.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-12
Antal platser 1
Hemsida Länk