Arbetsbeskrivning
Upphandlare
Vill du vara med och stärka allas rätt till tillgänglig läsning? Är du upphandlare med intresse för att driva utveckling i både processer och samverkan? Nu har du chansen att bidra till vårt viktiga demokratiskt uppdrag som upphandlare.
Myndigheten för tillgängliga mediers vision (MTM) är ett samhälle där all läsning är tillgänglig. Vi är ett nationellt kunskapscentrum för tillgängliga medier som arbetar för att alla ska ha tillgång till nyheter, litteratur och samhällsinformation. Detta utifrån var och ens förutsättningar, oavsett läsförmåga eller funktionsnedsättning.
Om jobbet
Som upphandlare är du en nyckelperson i MTM:s arbete för att skapa moderna, hållbara och rättssäkra inköp som gör verklig skillnad för vår verksamhet och våra användare. Du leder våra upphandlingar från behov till avtal och ser till att MTM får bästa möjliga förutsättningar att använda sina resurser klokt, strategiskt och långsiktigt.
I rollen är du ett viktigt stöd till både chefer och beställare. Genom ditt arbete bidrar du till att säkra kvalitet, innovation och stabilitet i de tjänster och funktioner som är avgörande för utförandet av myndighetens uppdrag.
Som upphandlare är du också en drivkraft i att utveckla våra inköps- och avtalsprocesser. Du arbetar proaktivt, delar din kompetens och gör det enkelt för verksamheten att fatta bra beslut i inköpsfrågor. Tillsammans med kollegor inom enheten är du med och stärker myndighetens förmåga att styra, planera och följa upp verksamheten på ett professionellt och framåtriktat sätt.
Det här är en roll där du både får ta ansvar, påverka och bidra till en verksamhet som gör skillnad varje dag. På enheten finns idag en upphandlare. Den nya tjänsten är en utökning av befintlig bemanning.
Tjänsten är placerad på enheten Lednings- och verksamhetsstöd som arbetar i hjärtat av MTM:s styrning och utveckling. Enheten har ett strategiskt helhetsansvar för HR och internkommunikation samt för verksamhetsstyrning, finansiella processer och myndighetens upphandlingar och inköp. Det innebär att vi driver och utvecklar centrala processer som verksamhetsplanering, budget och uppföljning, intern styrning och kontroll inklusive riskhantering samt kanalstrategi och intranät. Enheten arbetar nära ledning, chefer och verksamhet för att skapa struktur, kvalitet och långsiktig utveckling i myndigheten. På enheten är vi just nu 12 kollegor.
Vårt kontor finns i Malmö och vi ger möjlighet till visst distansarbete.
Om dig
Vi söker dig som vill bidra till allas rätt att läsa på sina villkor, genom hela livet. Du utgår från läsarens behov och ser till helheten. Du är samarbetsinriktad, generös med din kunskap, prestigelös och nyfiken på nya utmaningar. För dig är ett positivt och inkluderande arbetsklimat viktigt. Med hänsyn till en förändrad omvärld och användarnas behov är det även viktigt att du välkomnar utveckling, förändring och ett flexibelt förhållningssätt.
Du är en erfaren upphandlare som trivs i rollen som både processledare och rådgivare. Du har ett affärsmässigt förhållningssätt, god förståelse för verksamhetens behov och ett intresse för att utveckla inköp som strategiskt verktyg. Du är trygg i din kompetens, gillar samarbete och ser värdet av ordning och kvalitet i hela kedjan – från behov till uppföljning.
Vi söker dig som har
• Universitet- eller högskoleutbildning (180 hp respektive 120 hp) inom exempelvis ekonomi, juridik, statsvetenskap eller annat relevant område, alternativt YH-utbildning med inriktning offentlig upphandling.
• Minst tre års erfarenhet av att självständigt driva upphandlingar enligt LOU.
• Mycket god kunskap om upphandlingslagstiftning och relevant rättspraxis.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av
• avtalsuppföljning
• leverantörsstyrning, inklusive metodutveckling för uppföljning, leverantörsutvärderingar samt utveckling av KPI:er.
• att ta fram strategiska underlag, såsom spendanalyser, upphandlingsstrategier och riskanalyser kopplade till upphandlingar.
• konkurrenspräglad dialog eller andra förfaranden än öppet förfarande, såsom selektivt förfarande eller förhandlat förfarande enligt LOU.
• att integrera sociala krav i upphandlingar.
Du ska även
• Kunna arbeta strukturerat och skapa ordning, tydlighet och tydliga arbetsflöden.
• Fatta genomtänkta beslut och gör kloka avvägningar även i komplexa situationer.
• Ha ett tydligt fokus på att skapa värde och bidra till verksamhetens resultat.
• Se helheten och förstå hur olika delar hänger samman för att nå långsiktiga lösningar.
Om arbetsgivaren
MTM erbjuder en attraktiv arbetsplats som strävar efter att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Som arbetstagare vid MTM och i staten arbetar du på medborgarnas uppdrag – ett viktigt och ansvarsfullt åtagande. Som anställd på MTM känner du till och följer de lagar och regler som gäller i verksamheten, agerar sakligt och opartiskt, respekterar öppenhet och yttrandefrihet, behandlar alla lika och med respekt samt förenar service med effektivitet. Som medarbetare på MTM förväntas att du är öppen för nya idéer och välkomnar samverkan med andra. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera arbete och privatliv.
Om anställningen
Anställningen är tills vidare och inleds med provanställning i sex månader.
MTM tillämpar individuell lönesättning.
Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Kontaktpersoner
Rekryterande chef:
Charlotta Svärd,
[email protected]
Fackliga representanter:
Maria Dahlbeck,
[email protected]
Erik Johansson,
[email protected]
Ansökan
Du är välkommen att registrera din ansökan senast 6 januari 2026. Ange diarienummer MTM-P 2025/110 i din ansökan. Intervjuer genomförs i två steg. Första urvalet sker digitalt vecka 3. Andra urvalet sker fysiskt i Malmö den 22 och 23 januari.
Besök gärna www.mtm.se för mer information om myndighetens verksamhet.
Välkommen med din ansökan!