Salems kommun är en levande och trygg plats där natur och grönområden alltid är nära till hands. Här bor drygt 17 000 invånare och här har strax över 1000 företag sin verksamhet. I Salem utvecklas kommunens verksamhet i nära dialog med invånarna.
Kommunen har närmare 1000 anställda och verksamheten genomsyras av våra kärnvärden hållbarhet, trygghet och delaktighet. Vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Salem är en välkomnande och inkluderande kommun där alla känner sig hemma.Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och driva utvecklingen av socialtjänstens Individ- och familjeomsorg i en tid av stor förändring? Hos oss får du en strategisk och betydelsefull roll där du arbetar nära verksamhet och ledning med ett uppdrag som gör verklig skillnad för brukare och invånare.
Rollen är direkt underställd verksamhetschef för Individ- och familj. Som utvecklingsledare arbetar du långsiktigt och strategiskt med att driva förändrings- och utvecklingsarbete inom individ- och familjeomsorgens alla enheter vilka är: Barn- och unga, Vuxna och funktionsnedsättning, Arbete och försörjning, Daglig verksamhet samt Boende och stöd LSS.
Hälsning från din blivande chef
Jag heter Lisa Wallin och leder Individ- och familjeomsorgen i Salems kommun. I mitt ledarskap värdesätter jag dialog, öppenhet och tillit, med ett tydligt fokus på vårt gemensamma uppdrag. Jag vill skapa en verksamhet med hög kvalitet där medarbetare och chefer trivs, utvecklas och vågar testa nya arbetssätt. Nya perspektiv och utveckling är en självklar del av vår vardag och jag hoppas att du vill följa med oss på förändringsresan!
Uppdraget är brett och varierat och omfattar både framtagande av rutiner och riktlinjer samt uppföljning och utveckling av verksamheten. Rollen innebär ett nära samarbete med såväl interna som externa aktörer, med tydligt fokus på kvalitet och rättssäkerhet för brukaren. Du kommer tidigt att arbeta med utveckling av kvalitetsledningssystem, utveckla former för brukarmedverkan samt bidra till införande av smarta arbetssätt och välfärdsteknik. Arbetet behöver bedrivas metodiskt, strukturerat och i nära dialog med verksamheten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Stöd till enheter utifrån utformande av kvalitetsledningssystem.
• Att utveckla och kvalitetssäkra verksamheterna inom individ- och familjeomsorgen.
• Omvärldsbevakning och analys.
• Framtagande av styrande dokument.
• Bistå vid framtagande av- och uppföljning av verksamhetsplan och kvalitetsberättelse.
• Samordning av relevanta arbetsgrupper.
• Planera för och genomföra workshops, föreläsningar och utbildningar.
Den vi söker har
• Socionomexamen eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Erfarenhet av utredningsarbete, analys och framtagande av underlag till ledningsfunktioner.
• Kunskap om socialtjänstlagen, förvaltningsrätt och övriga lagstiftningar som berör socialtjänstens områden.
• Förmåga att uttrycka sig väl och pedagogiskt på svenska i såväl tal som skrift.
• Vana att driva och leda förändrings- och utvecklingsarbete.
• Erfarenhet av arbete med verksamhetsuppföljning.
• God förmåga att ta till sig och arbeta i digitala verktyg samt god administrativ förmåga.
• Ett strukturerat arbetssätt och en god analytisk förmåga.
Som person är du initiativtagande, utåtriktad och tar en självständig roll i att driva förändringsarbete. Du är flexibel, drivs av att lösa problem och trivs i en strategisk roll där du får möjlighet att både utveckla och utvecklas. Du har lätt för att skapa goda relationer och samverka både internt och externt. Du har ett strukturerat arbetssätt, tycker om att jobba i flera parallella processer och har ett kreativt sätt att ta dig an utmaningar och uppdrag.
Vi ser gärna att den vi söker har:
• Erfarenhet av att arbete med kvalitetsledningssystem innefattande processkartläggning, utformning av riktlinjer, rutiner samt riskanalys och egenkontroller.
• Erfarenhet av metoder och förhållningssätt som främjar innovation och utveckling, till exempel tjänstedesign eller andra användarcentrerade arbetssätt.
Salems kommun erbjuder friskvårdsbidrag, möjlighet till semesterväxling, möjlighet till distansarbete när arbetet tillåter, den mindre kommunens fördelar med korta beslutsvägar och möjlighet att samarbeta brett.
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.