Arbetsbeskrivning
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.
På huvudkontoret i Solna Business Park är vi ca 350 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till att utveckla säkerhetsarbetet i en myndighet med ett viktigt uppdrag?
Vi genomför nu en satsning för att vidareutveckla och stärka det nationella säkerhetsarbetet. Mot denna bakgrund söker vi flera nya medarbetare till vår säkerhetsavdelning. Avdelningen präglas av ett professionellt arbetssätt, samverkan och ett tydligt utvecklingsfokus. Hos oss erbjuds du möjlighet att bidra i en verksamhet med stor samhällsnytta, där säkerhetsarbetet är en integrerad del av myndighetens uppdrag. Vi söker dig som vill arbeta med individsäkerhet så som medarbetarskydd eller klientsäkerhet men även dig som på strategisk nivå vill utveckla den tekniska och fysiska säkerheten.
I rollen som utredare planerar och driver du självständigt säkerhetsutvecklingsuppdrag. Arbetet omfattar att ta fram underlag och beslutsförslag, föredra ärenden för ledningen, hantera remisser och utreda säkerhetsfrågor. Du ingår i en grupp engagerade utredare där ni tillsammans driver omfattande uppdrag som utvecklar SiS och stärker en trygg och säker vård. Rollen kräver god samverkansförmåga både internt och externt, och uppdragen kan innebära resor och övernattningar.
Utredarbefattningen är strategisk, med uppdrag som kan ha både korta ledtider och planeringshorisonter upp till fem år. Resultatet av ditt arbete ligger ofta till grund för normering inom hela myndigheten. Som utredare på säkerhetsavdelningen får du en central roll i säkerhetsarbetet och samarbetar med avdelningens olika professioner för att utveckla verksamheten i säkerhetsfrågor. Uppgifterna är komplexa och kan sakna givna svar, vilket ställer krav på analytisk förmåga, gott omdöme, ansvarstagande och servicekänsla.
Tjänsten är placerad på myndighetens säkerhetsavdelning, en spännande avdelning som ständigt växer och utvecklas. Vi arbetar med att ge stöd och styrning för säkerhetsarbetet ute på hemmen och huvudkontoret. I en komplex verksamhet som SiS sker ständiga förändringar i verksamheten vilket kräver hög anpassningsförmåga. Avdelningen står för ett arbetsklimat som uppmuntrar till engagemang och utveckling, där det finns goda förutsättningar till vidare kompetensutveckling inom ditt eget och andra säkerhetsområden inom avdelningen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning som SiS bedömer relevant för tjänsten
• Flerårig erfarenhet av att arbeta som utredare , handläggare eller verksamhetsutvecklare
• Flerårig erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
• God kommunikativ förmåga och utrycker dig väl, i såväl tal som i skrift på svenska
Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av liknande arbete i en större statlig myndighet
• Goda IT-kunskaper i Officepaketet.
• Erfarenhet av projektledning.
• Erfarenhet av utredningsarbete och god förmåga att hantera texter och dokumentation
För att trivas i rollen behöver du ha ett genuint engagemang för SiS uppdrag. Du har ett professionellt förhållningssätt där du aktivt upprätthåller och utvecklar goda relationer samt skapar förtroende i samarbeten. Vidare är du strukturerad och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete effektivt genom att sätta upp och hålla tidsramar. Du tar ansvar för ditt arbete och driver processer självständigt samt följer upp resultat. Du visar även gott omdöme genom att göra lämpliga avvägningar och prioriteringar, hantera komplex information och väga in flera perspektiv innan beslut fattas.
Du agerar i enlighet med SiS värdeord; respekt, omtanke och tydlighet — som är grunden i våra bemötande principer och i vår arbetsmiljö.På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställning
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Solna.
Resor i tjänsten kan förekomma.
Antal tjänster: 4 st
SiS erbjuder en hybrid arbetsmiljö fördelat mellan kontor och distansarbete. Med staten som arbetsgivare ingår en rad förmåner, läs mer om dessa här: https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/formaner/
Ansökan
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 6 januari 2026.
Vid frågor om tjänsten går det bra att kontakta Petter Wåhlberg, sektionschef, på telefonnummer: 010-453 43 82.
Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.