Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Kommunikatör, ESU produktägare
Skicka ansökan 14 dagar kvar
Webbredaktör Produktägare Kommunikatör
14 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Sektionen Kommunikation, en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, arbetar för att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga. Sektionen fick en ny organisation den 1 april i år och består av avdelningarna Forsknings- och externkommunikation, Internkommunikation och ledningsstöd, Studentkommunikation och marknadsföring samt Webb och varumärke. Sektionen har cirka 60 medarbetare. För att möta en föränderlig omvärld behöver Lunds universitet agera snabbare och hitta nya arbetssätt. Därför behövs en snabbfotad och professionell kommunikationsfunktion som stöttar universitetets kärnverksamhet: utbildning, forskning och samverkan. De senaste åren har dessutom präglats av stark utveckling och expansion inom digitala tjänster och kommunikation. Avdelningen Webb och varumärke har därmed fått ett antal nya uppdrag med särskild hänsyn till användarupplevelser och profilering. Behovet har därför ökat av expertis som jobbar aktivt med innehåll i digitala kanaler och övergripande användarresor. Tjänsten som produktägare är ett sätt att möta detta behov. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss Jobba hos oss Arbetsuppgifter och ansvarsområden Som produktägare för En samlad utbildningswebb (ESU) ansvarar du för att utveckla, förvalta och kontinuerligt förbättra användarresan för presumtiva studenter på både lu.se och lunduniversity.lu.se Du leder arbetet med att skapa en logisk, jämförbar och tillgänglig struktur för utbildningar och utbildningsinnehåll. Du har också det övergripande ansvaret för informationsstrukturen för webbingångarna www.lu.se/studera samt https://www.lunduniversity.lu.se/admissions I rollen ingår att analysera användarbeteenden och, tillsammans med innehållsansvariga utbildningsredaktörer för både nationell och internationell webb, omsätta insikter och data till konkreta förbättringar. Du leder utvecklingen av funktionalitet och sidtyper kopplade till utbildningsinnehållet och arbetar löpande med att ta emot och analysera verksamhetskrav. Tillsammans med olika expertfunktioner utvecklar du lösningar där den presumtive studentens behov står i centrum. Rollen innebär ett nära samarbete med systemexperter och systemförvaltare för PIM och Drupal, liksom med ansvariga för närliggande interna digitala system. Du arbetar även tätt ihop med UX-designers, webbredaktörer och webbutvecklare, och driver framtagandet av UX-copy för utbildningswebbens sidtyper. I samarbete med utbildningsredaktörer producerar och uppdaterar du det universitetsgemensamma innehållet på utbildningssidorna. Tillsammans med både utbildningsredaktörer och fakultetsredaktörer kvalitetssäkrar du även helheten i det redaktionella rekryterande innehållet för att säkerställa att det är korrekt, enhetligt och ändamålsenligt. Vid behov deltar du i arbetet med att testa och utvärdera användarupplevelsen för att säkerställa ett tillgängligt och användarvänligt webbinnehåll. Rollen innebär dessutom att du tar fram och implementerar riktlinjer och mallar för utbildningswebbens innehåll i nära samarbete med huvudredaktörer och UX/UI-specialister för lu.se och lunduniversity.lu.se. Du sammankallar och leder den universitetsgemensamma utbildningsredaktionen och samordnar forum för utbildningsredaktörer och fakulteternas samordningsredaktörer. I rollen deltar du dessutom i strategiska möten med webbförvaltningen för att driva utbildningswebbens fortsatta utveckling framåt. Kvalifikationer För att lyckas in den här rollen behöver du vara en skicklig kommunikatör. Du drivs av en vilja att skapa de bästa förutsättningarna för att bygga användbara webbplatser. Du behöver ha erfarenhet av att ha arbetat med webbpubliceringsverktyg och det är en fördel om du har arbetat med Drupal. Det är en stor fördel om du kan skriva lättbegripliga texter kring hur man använder tekniska system. Du behöver också vara lyhörd, ha en god förmåga att se till både helhet och detaljer samt tycka om att hjälpa människor.  Krav för anställningen är: Du har: högskoleutbildning i kommunikation eller motsvarande. erfarenhet av arbete som webbredaktör, innehållsstrateg eller arbete som vi bedömer som likvärdigt. erfarenhet av arbete inom högskola, universitet eller annan statlig myndighet erfarenhet av att leda möten, arbetsgrupper och/eller projekt. mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. aktuella kunskaper i att kommunicera på webben samt vana av att arbeta i webbpublicering i Drupal  mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, både på svenska och engelska. Meriterande för anställningen är: Det är meriterande om du har erfarenhet av följande: projektledning samt införande av nya arbetssätt och rutiner. att ta fram riktlinjer och principer för webbinnehåll att hålla utbildningar och ge användarstöd för webbpublicister att målgruppsanpassa komplext material för webben webbanalys, sökoptimering, UX och/eller målgruppsanalys erfarenhet av kravanalys och kravställning för webbutveckling användaranalys och användningstestning erfarenhet av arbete i PIM Sektionen Kommunikation, en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, arbetar för att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga. Sektionen består av avdelningarna Forsknings- och externkommunikation, Internkommunikation och ledningsstöd, Studentkommunikation och marknadsföring samt Varumärke och digitala plattformar. Sektionen har cirka 60 medarbetare. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-05
Antal platser 1

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Marknadsassistent Marknadskoordinator Marknadsföringsassistent
27 nov
Kommunikatör Kommunikationsspecialist Internal Communication Specialist
Idag