Är du en problemlösare som brinner för att hjälpa andra? Då kan du vara den servicedesk-medarbetare vi söker! Hos oss blir du en viktig del av ett engagerat team som säkerställer att våra kollegor får snabb och professionell hjälp.
Som servicedesk-medarbetare blir du en del av vårt engagerade IT-enhet, som idag består av 10 medarbetare. Tillsammans arbetar vi brett inom IT och servicedesk-medarbetaren utgör verksamhetens första kontaktpunkt för IT-relaterade frågor gällande bland annat felanmälningar och supportärenden.
Som servicedesk-medarbetare kommer du bemanna ITs ärendehanteringssystem och supporttelefon och har i uppdrag att säkerställa bra service till de medarbetare som kontaktar IT-enheten. Du kommer bland annat logga inkommande ärenden, lösa grundläggande och rutinmässiga IT-ärenden och bedöma, prioritera och eskalera mer komplexa ärenden till andra linjens support eller annan funktion. Vidare bidrar du till att upprätthålla god kvalitet i ärendehanteringen.
Hos oss får du driva frågor framåt och vara med och bidra till en stark och välfungerande IT-funktion.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
- Vara första linjens support mot användarna och hantera enklare beställningar, frågor och felanmälningar.
- Ta emot, prioritera och handlägga ärenden i ITs ärendehanteringssystem.
- Eskalera ärenden till andra linjens support eller specialister
- Säkerställa ett serviceinriktat, professionellt och lösningsorienterat bemötande där vi tar ärendet framåt i varje kontakt.
- Bidra till att stärka användarnas digitala och säkerhetsmässiga kompetens.
- Stötta den lokala IT-samordnaren.
- Medverka till att utveckla och underhålla instruktioner och guider.
- Identifiera återkommande problem och föreslå förbättringar
Vem är du?
Vi förväntar oss inte att du kan allt från början - men vi söker dig som vill utvecklas, tar ansvar för ditt eget lärande och har inställningen att om du inte kan något, så ser du till att ta reda på det. Vi ser gärna att du har en god kommunikativ förmåga. Då du kommer arbeta med att stötta verksamheten så krävs det bland annat att du är serviceinriktad, pedagogisk och tålmodig
Vidare är du prestigelös och tvekar inte att ställa upp och ta dig an arbetet, även när det är nytt för dig. Du löser saker, driver frågor framåt och tar egna initiativ. Vi ser även att du är strukturerad och har förmågan att skapa ordning även i snabbrörliga sammanhang. Du trivs i en roll där du får felsöka och lösa enklare problem.
För oss är det viktigt att vi trivs tillsammans. Du uppskattar samarbete med dina IT-kollegor, delar gärna med dig av din kunskap och stöttar dina kollegor för att nå gemensamma mål.
Kort sagt du ser vad som behöver göras och gör det, tillsammans med oss!
Vi söker dig som har:
- Gymnasial utbildning med inriktning mot IT eller arbetslivserfarenhet som lett till motsvarande kompetens.
- Erfarenhet av att arbeta i Windows-baserade miljöer och Microsoft 365.
- Grundläggande kunskaper i nätverk, klientadministration och standardprogramvara.
- Erfarenhet av att felsöka och lösa enklare problem
Det är även meriterande om du har:
- Att ha arbetat med arbetslöshetsförsäkringen är meriterande.
Vad erbjuder vi dig?
Vi erbjuder dig en god arbetsmiljö med engagerade kollegor som stöttar varandra och tillsammans driver vårt arbete framåt mot våra verksamhetsmål. På vår arbetsplats råder det en inkännande och tillåtande miljö där vi värdesätter transparens och tydlig kommunikation.
Vi erbjuder generösa förmåner såsom:
- Förkortad arbetsvecka på 37,5 timmar
- Möjlighet att arbeta hemifrån en del av tiden
- 32 semesterdagar och 3 fridagar
- Lunchförmåner
- Generöst friskvårdsbidrag
- Kollektivavtal med bland annat tjänstepension och föräldrapenningtillägg.
Det här är viktigt för oss:
Vi är en värdegrunds driven organisation Vi har ett professionellt förhållningssätt och våra chefer har en stark tilltro till sina medarbetare Som medarbetare förväntas du bidra till en arbetsplats som präglas av ett aktivt, ansvarsfullt och empatiskt förhållningssätt i varje situation.
Om rekryteringsprocessen
Tjänsten är en visstidsanställning på 100% med start från januari 2026 - augusti 2026 med start enligt överenskommelse. Du kommer ingå i IT - enheten och kommer rapportera till IT- och säkerhetschefen. Tjänsten kommer vara placerad på vårt nya fina huvudkontor i Skanstull i Stockholm. Urval och intervjuer kommer att påbörjas löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Sista ansökningsdag 14 december 2025.
Arbetsprov kan komma att tillämpas i rekryteringsprocessen.
Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta:
IT och säkerhetschef Alexander Löfgren 070-374 08 53
Facklig representant Handels: Dan Olofsson 070 300 92 50
Varmt välkommen med din ansökan!
Om Kommunals a-kassa
Kommunals a-kassa är en av Sveriges största a-kassor med över 590 000 medlemmar som arbetar inom samhällsservice – i kommuner, regioner och privata verksamheter.
Vi är en samhällsviktig funktion och central del av den svenska modellen. Vårt uppdrag är att handlägga arbetslöshetsersättning snabbt, rättssäkert och med hög service, så att våra medlemmar kan känna trygghet även när arbetslivet förändras.
Vi finns på åtta orter i landet, med huvudkontor i Stockholm. För mer information, besök kommunalsakassa.se