Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Customer Operations Specialist till Algeno
Skicka ansökan 37 dagar kvar
Support Energiingenjör Energitekniker Operations Specialist
37 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bygga nära relationer med kunder och guida dem i att maximera värdet av vår AI-baserade tjänst för smart värmestyrning- och samtidigt göra skillnad för klimatet?

Fastighetssektorn står för hela 40 % av världens koldioxidutsläpp, och den största boven är uppvärmning. På Algeno har vi tagit fram en teknikledande AI-tjänst som kapar värmesvinn och gör det lönsamt för fastighetsägare att minska sitt klimatavtryck.

Det som en gång började som ett forskningsprojekt på Fraunhofer Chalmers Centre, initierat av ÖrebroBostäder, har idag vuxit till en etablerad tjänst som styr värmen i över 3 000 byggnader och 60 000 lägenheter runtom i Sverige.

Många fastigheter använder fortfarande mer energi än de behöver – något som både skadar klimatet och dränerar fastighetsbolagens ekonomi. Vår lösning säkerställer rätt värme på rätt plats i rätt tid, vilket ger:

✅ Lägre energikostnader

✅ Minskad klimatpåverkan

✅ Ett jämnt och behagligt inomhusklimat


Vi befinner oss på en spännande tillväxtresa och söker dig som vill vara med och forma hur våra kunder arbetar med smart energistyrning. I denna roll får du arbeta nära fastighetsbolag, stötta dem i att komma igång med vår AI-tjänst och hjälpa dem att förstå hur tekniken kan optimera deras energianvändning, skapa ett jämnare inomhusklimat och bidra till ett mer hållbart fastighetsbestånd. Genom utbildning, analys och proaktiv dialog blir du den nyckelperson som gör att kunderna lyckas fullt ut med sin investering.


Läs gärna mer om Algeno:

https://algeno.se/


Vi söker nu en Customer Operations Specialist till Algeno som vill vara med och göra skillnad för klimatet med AI.

Rollen

Som Customer Operations Specialist är du en central del i vårt Operationsteam. Du guidar kunder från onboarding till dagligt användande av tjänsten och säkerställer en trygg och professionell kundupplevelse. Rollen kombinerar teknik, analys, kundkontakt och koordinering – och är perfekt för dig som trivs i gränslandet mellan människa och system.


Exempel på arbetsuppgifter och ansvarsområden:

  • Onboarda nya och befintliga kunder i Algenos tjänster
  • Hålla användarutbildningar och skapa trygghet kring systemets funktioner
  • Fungera som huvudkontakt för frågor kring energibesparing och optimering
  • Analysera data, tolka grafer och ge rekommendationer till förbättringsåtgärder
  • Arbeta proaktivt med uppföljning och support
  • Driva kundcommunity, användarträffar och kundevent
  • Projektleda och koordinera kundnära processer, inklusive uppstarter
  • Samverka nära techteamet vid tekniska frågor eller integrationsärenden


Du är ett viktigt bollplank för kunden och i din roll är du med och bygger långsiktiga relationer där både dialog och lösningsfokus står i centrum.


Vem är du?

Vi söker dig som är trygg i kunddialoger, har tekniskt intresse och uppskattar att ta ägandeskap i en roll med många kontaktytor.

Vi ser gärna att du har:

  • Eftergymnasial utbildning, t.ex. inom projektledning, kundansvar, YH, energiingenjör, energitekniker eller annan arbetslivserfarenhet som gett likvärdig kompetens
  • Erfarenhet av att skapa kundkontakt och av att bibehålla långsiktiga kundrelationer
  • Bakgrund inom IT, SaaS, digitalisering, energi eller fastighet
  • God förståelse för IT-system och vana att arbeta i Officepaketet och i CRM-system
  • Haft arbetsuppgifter där du tolkat grafer och analyserat data
  • Svenska och engelska i tal och skrift


Meriterande:

  • Vana av att arbeta med koordinerande arbetsuppgifter och projekt mellan kund och internt
  • Tidigare arbetslivserfarenhet med insyn i fastighetstekniska system eller liknande områden


För att lyckas i rollen behöver du vara:

  • Förtroendeingivande, ärlig och engagerad
  • Lösningsfokuserad och ansvarstagande
  • Självständig, initiativrik och van att ”ta bollen vidare”
  • Bekväm med att leda möten, presentera och ha mycket kundkontakt
  • Ödmjuk, nyfiken och trygg i att ställa följdfrågor
  • En person som trivs i ett mindre bolag där du kan påverka och bidra till strukturutveckling


Snart tar vi klivet ut i Europa – har du erfarenhet av att arbeta mot den europeiska marknaden är det meriterande.

Resor: Någon gång per månad inom Sverige och Norden.


Algeno erbjuder

Hos Algeno blir du en del av vår spännande tillväxtresa där du får vara med och påverka och växa tillsammans med oss.


Du får:

  • Litet, engagerat team där transparens, ärlighet och ödmjukhet är centrala värderingar
  • 30 dagars semester och friskvårdsbidrag på 5000 SEK
  • Personaloptioner – möjlighet att bli delägare i bolaget
  • En arbetsplats på Stena Center i Göteborg, med inspirerande gemenskap och regelbundna teamaktiviteter



Vill du vara med och förändra fastighetsbranschen med oss?

Skicka in din ansökan redan idag – vi rekryterar löpande!


I denna rekrytering samarbetar Algeno med Emajsi. Vänligen kontakta Johanna Vonasek Haraldsson vid ev frågor, [email protected] eller 0709950595.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-04
Antal platser 1

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Värmetekniker Maskinreparatör Servicetekniker Industrimekaniker Fältservicetekniker
25 nov
Underhållstekniker Fastighetstekniker Underhållselektriker Fastighetselektriker Drift- och underhållstekniker
11 nov
Projektör VA-projektör Civilingenjör Väg- och vattenbyggnadsingenjör
17 nov