Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Överförmyndarhandläggare till Överförmyndarkansliet
Skicka ansökan 10 dagar kvar
Utredare Socionom Överförmyndarhandläggare
10 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba för samhällets mest utsatta och se till att de får sina rättigheter tillgodosedda? Är du engagerad och trivs med att ha varierade arbetsuppgifter? Varmt välkommen med din ansökan till oss på Överförmyndarkansliet! Om tjänsten Hos oss på Överförmyndarkansliet får du ett ansvarsfullt och omväxlande arbete. Vår uppgift är att utöva tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns uppdrag. Denna tillsyn skyddar personer som inte själva kan ta vara på sina rättigheter eller sköta sin ekonomi och som av den anledningen har en god man eller förvaltare utsedd för sig. Exempel på arbetsuppgifter: • granska ekonomiska redovisningar från ställföreträdare • arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns • ansvara för att ärenden får en rättsenlig och effektiv handläggning • ha kontakt med huvudmän, anhöriga, ställföreträdare och myndigheter • utreda ansökningar och anmälningar gällande god man, förvaltare och förmyndare • ansöka och skriva yttrande till tingsrätten Om arbetsplatsen Överförmyndarkansliet hör till kommunledningsförvaltningen och arbetsplatsen är belägen på Ribbingsgatan i närheten av Resecentrum. Här blir du en del av ett härligt team med 18 medarbetare. Hos oss finns det alltid kollegor att vända sig till för att bolla frågor men vi har även en sakkunnig som stöttar i arbetet.  Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer I rollen som överförmyndarhandläggare är det viktigt att du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och att du strukturerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt. Som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Du har en förmåga att behålla fokus i stressiga situationer och har lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter.  I den här tjänsten har du mycket kontakt med medborgare och vi ser därför att du är lugn och tillmötesgående i ditt bemötande men även att du är tydlig i din kommunikation. Du trivs med att arbeta både självständigt och tvärfunktionellt tillsammans med kollegor och du relaterar till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. Arbetet kräver att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift samt att du har datorvana så att du kan dokumentera det som verksamheten kräver. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • högskoleexamen om minst 180 hp med inriktning mot juridik, socialt arbete/socionom, ekonomi eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren finner lämplig Meriterande: • erfarenhet av utredningsarbete inom statlig eller kommunal verksamhet • erfarenhet av beslutsfattande inom statlig eller kommunal verksamhet • erfarenhet av överförmyndarens verksamhet • minst 30 hp inom juridiska ämnen Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Övrig information Intervjuer planeras att hållas under vecka 3 i Örebro kommuns lokaler på Åbylunden. Tester kommer att tillämpas som en del av rekryteringsprocessen. Ansökan Sista ansökningsdag är 14 december. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-11-28
Antal platser 1
Hemsida Länk