Vill du bidra till att stärka Sveriges beredskap och samordna ett samhällsviktigt arbete inom en komplex och föränderlig verksamhet? Som verksamhetssamordnare med inriktning beredskap får du en central roll där din analytiska förmåga, säkerhetsmedvetenhet och vana att arbeta med regelverk kommer till sin rätt – samtidigt som du erbjuds goda villkor och utvecklingsmöjligheter.
Tillsammans får vi Sverige i arbete. Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Staben inom Verksamhetsområde Lokal Arbetsmarknad består av en stabschef, verksamhetssamordnare, controller och chefsassistent, som alla är dedikerade till att stödja vårt verksamhetsområde. Vi ansvarar för att samordna och följa upp VO Lokal arbetsmarknads verksamhetsplanering, mål- och resultat samt intern styrning och kontroll. Vi är också ansvariga för stödet till verksamhetsområdet och VO-direktören när det gäller frågor om säkerhet, kontinuitet och beredskap.
Beskrivning av tjänsten
Som verksamhetssamordnare med inriktning beredskap får du en central roll i att samordna och utveckla verksamhetsområdets beredskapsarbete. Arbetet innebär att ta fram underlag, som till exempel svar på remisser.
Du trivs både med att arbeta självständigt och tillsammans med andra. Du har förmåga att hantera olika processer samtidigt, hitta balanserade lösningar och agera med gott omdöme. För att lyckas i rollen är du förtroendeingivande, kommunikativ och samarbetsinriktad. Tjänsten innebär att du behöver etablera och upprätthålla kontakter, internt inom myndigheten och externt med olika samarbetspartners. Du planerar och prioriterar i ditt arbete för att leverera resultat i tid och är samtidigt flexibel när behoven förändras och omprioriteringar behöver göras.
Tjänsten ställer höga krav på risk- och säkerhetsmedvetenhet med en grund i förståelsen av regelverk och med kunskap av beredskapsfrågor.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Placeringsorten är Solna.
Vi erbjuder dig möjligheten att arbeta på en arbetsplats där vi värdesätter balans mellan arbete och privatliv. Du får tillgång till ett generöst semesteravtal, flexibla arbetstider samt möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis. Hos oss ingår även friskvård under arbetstid och ett förmånligt friskvårdsbidrag.
Som anställd på Arbetsförmedlingen har du också tillgång till kompetensutveckling och karriärmöjligheter inom myndigheten. Genom vårt arbete bidrar vi till ett inkluderande och hållbart samhälle, där du får möjlighet att göra en verklig skillnad för individer och för samhället i stort.
https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Grundläggande krav för tjänsten
- Högskole- eller universitetsutbildning relevant för tjänsten eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Minst två års aktuell erfarenhet av arbete inom området beredskap och/eller säkerhet
- Mycket god förståelse för aktuella regelverk inom beredskapsområdet
- Mycket god muntlig och skriftlig förmåga i svenska med erfarenhet att ta fram underlag som håller hög kvalitet
Övriga meriter för tjänsten
- Aktuell erfarenhet från offentlig förvaltning
- Erfarenhet av att arbeta med risk- och sårbarhetsanalyser
- Erfarenhet av signalskyddstjänst och signalskyddssystem
- Erfarenhet av att verka i en krisledningsgrupp eller stab
- Aktuell erfarenhet av arbete inom området säkerhet
Den statliga värdegrunden guidar oss i vårt dagliga arbete. Som anställd hos oss förväntas du arbeta rättvist, opartiskt och med hög integritet, samt bidra till att upprätthålla och stärka förtroendet för vår myndighet.
https://www.jobbastatligt.se/var-vardegrund
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Ansökan
Låter det här som en tjänst för dig? Välkommen med din ansökan senast 2025-12-08.
Bifoga ditt CV där du specificerar årtal, månad och arbetsuppgifter för varje anställning, samt intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
Det är viktigt att du besvarar urvalsfrågorna detaljerat och sanningsenligt, för att vi ska få en tydlig bild av din erfarenhet. Om efterfrågad information inte framgår riskerar du bli bortsållad i urvalet. Du behöver inte skicka in ett personligt brev.
Intervjuer beräknas att pågå vecka 2.
Under rekryteringsprocessen kan urvalstester förekomma. Vi kommer att hålla dig informerad genom hela rekryteringsprocessen. https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att det för befattningen krävs svenskt medborgarskap.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt.
https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.