Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Göteborg
Skicka ansökan 9 dagar kvar
Försäkringshandläggare
9 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Vår arbetsplats kännetecknas av samarbete, hjälpsamhet och en god arbetsmiljö. Vi har hög kompetens med en prestigelös och tillitsfull kultur. Som medarbetare hos oss har du möjlighet att till viss del kombinera arbetet på kontoret med flextid och distansarbete. Handläggning, kundkontakt och teamarbete Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet ofta sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer som arbetsgivare, skolor och myndigheter. Arbetet utförs självständigt med stöd av ett aktivt teamarbete. Tjänsten innebär till viss del att du är schemalagd i kundtjänst. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder.  Vi söker dig som • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • är serviceorienterad • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer • är resultatinriktad och vill nå satta mål • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden. Det är meriterande om du har • har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö • har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer, gärna på myndighet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt 10 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde 1 september. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Göteborg. De kandidater som blir aktuella för intervju kommer bjudas in till ett rekryteringsseminarium 12:e maj, kl 16:30. Intervjuer beräknas till perioden mellan 14:e och 28:e maj.  Kontaktpersoner Chef: Charlotta Ljungblad, 010-119 50 47 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Micaela Ibis Kallaris, [email protected] (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Lina Marthinsen, 010-111 74 35, Saco-S: Daniel Rander, 010-116 28 77, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 1 maj 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-04-13
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Support Operatör Assistent IT-support Sekreterare Administratör Kravhandläggare Produktionsmedarbetare
17 apr
CSM Säljare B2C säljare B2B Säljare Handläggare Account Manager Customer Support Telefonförsäljare Key Account Manager Kundtjänstmedarbetare Säljande administratör Customer Success Manager
17 apr