Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor.
Vänerskolan i Vänersborg har tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö för elever från förskoleklass till och med årskurs 10. Våra elever får undervisning både på svenskt teckenspråk och skriven svenska. Vi erbjuder boende för de som inte kan pendla varje dag till skolan.
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten innebär att du är assistent i klass samt på fritidshemmets verksamhet. Du kommer att stötta på såväl grupp- som individnivå.
Du behöver vara påhittig, flexibel och öppen för att prova nya saker för att hitta elevernas motivation och glädje i skolarbetet och på fritids.
Arbetet innebär att aktivt delta i ämnen som Rörelse och Drama, teckenspråk samt idrott och hälsa.
Du arbetar båda på skoltid och på fritids, vilket innebär öppning och stängning på fritids. Arbete på skolans lov förekommer.
Du genomför dina arbetsuppgifter på svenskt teckenspråk.
KVALIFIKATIONER
Minst ett års dokumenterad erfarenhet av arbete med barn och ungdomar.
Du har erfarenhet av att arbeta med elever som är döva eller har en hörselnedsättning.
Erfarenhet av arbete med elever som tillhör den anpassade grundskolan.
• Svenskt teckenspråk
• Du har goda kunskaper i hur man undervisar i teckenspråkig miljö.
• Du har god kännedom om skolans styrdokument.
• Du har goda kunskaper i att tillgängliggöra undervisningen för varje elev.
Personliga egenskaper:
Självgående och ordningssam
Lösningsinriktad, lyhörd och ödmjuk
Förmåga att möta elever utifrån elevens utvecklingsnivå.
ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.