Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Till kommunikationsenheten söker myndigheten en erfaren kommunikatör som primärt skall arbeta med intern och extern kommunikation kopplat till ett specifikt regeringsuppdrag. Kommunikationsenheten är en av sex enheter inom avdelningen för verksamhetsstöd. Avdelningen leder och samordnar planerings- och styrningsprocess med fokus på strategisk planering samt analys och uppföljning. Avdelningen ansvarar också för ekonomifrågor, säkerhetsfrågor, juridiska frågor, och HR.
Vidare ansvarar avdelningen för myndighetens interna och externa kommunikation samt strategiskt stöd inom dessa områden till myndighetens ledning. Kommunikationsenheten har följande ansvar och uppgifter:
- Strategi och kommunikationsplanering
- Marknadsföring och främjande arbete
- Press, pr och opinion
- Digitala kanaler
- Produktion och stöd vid rörliga medier
- Ansvar för UHR:s visuella identitet
- Klarspråk och översättningar
- Kriskommunikation
Uppdragsperiod och omfattning:
Tjänsten som Kommunikatör är ett konsultuppdrag på heltid med start 2025-05-02 och beräknas pågå till och med 2026-10-31 med möjlighet till förlängning.
Arbetsplats är på myndighetens kontor i Solna med ordinarie arbetstider mellan kl. 08.00 och 16.30. Det finns viss möjlighet till distansarbete om uppdraget så tillåter.
Krav för tjänsten:
• Avslutad högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan likvärdig utbildning
• Minst 7 års sammanlagd relevant erfarenhet som kommunikatör
• Dokumenterad erfarenhet av att projektleda, arbeta med och ha ett övergripande ansvar för en samlad och integrerad kommunikation som rör såväl intern som extern kommunikation.
• Haft kommunikativt ansvar i ett större projekt som har offentligt intresse.
• Erfarenhet av att fronta press och media.
• Förmåga och kunskap av att producera innehåll för olika kanaler till exempel press, nyhetsbrev, sociala medier och webb.
• Behärska svenska och engelska flytande
• Arbetslivserfarenhet inom offentlig verksamhet
• Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation
• Arbetslivserfarenhet som kommunikatör på en myndighet
• Erfarenhet från och aktivt arbetat med Public Affairs.
• Agerat talesperson i media för en särskild fråga
• Vara tillgänglig för uppdragstart den 2 maj 2025
För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM
Om dig
Vi söker dig som har flera års erfarenhet som kommunikatör och som ansvarat i större projekt med offentligt intresse. Du är strukturerad, lösningsorienterad och har en hög grad av kvalitetsmedvetenhet. Du är en vass skribent med kunskap av att producera innehåll för olika kanaler som press, nyhetsbrev, sociala medier och webb.
För rollen är det av största vikt att du har en mycket god samarbetsförmåga samt har ett proaktivt, aktivt och målinriktat förhållningssätt.
För att säkerställa en kompetensbaserad rekrytering använder vi oss i denna process av arbetspsykologiska tester. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Sista ansökningsdag 2025-04-06
Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen
att kontakta ansvarig rekryterare: Anki Arnquist via Adecco´s växel 010 – 173 73 00 eller e-post:
[email protected]
Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via
[email protected]
Välkommen med din ansökan!