Arbetsbeskrivning
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Vill du vara med och göra skillnad genom kommunikation som märks, berör och engagerar?
Arbete och välfärdsförvaltningen befinner sig i en spännande omställning för att bli en ännu mer förebyggande och tillgänglig socialtjänst, i linje med intentionerna i den nya socialtjänstlagen. Nu behöver vi förstärkning av en driven kommunikatör som trivs med att både tänka strategiskt och agera operativt.
Förvaltningen består av fyra verksamheter: barn och ungdom, utbildning och arbete, utredning samt vuxenvård. Som kommunikatör på arbete- och välfärdsförvaltningen tillhör du avdelningen för kansli och utveckling. På avdelningen finns även nämndsekreterare, registratorer, utvecklare, kommunikatör och samordnare. Tillsammans med avdelningen för ekonomi och HR utgör vi förvaltningens stab, och vi bidrar alla inom våra områden för att ge förvaltningens verksamheter goda förutsättningar att klara sitt uppdrag för medborgarna. I förvaltningen är vi totalt ca 450 medarbetare.
Din arbetsplats blir Östra kommunhuset i Kristianstad med goda pendlingsmöjligheter. Vi erbjuder förmåner som friskvårdsbidrag och flexavtal.
Vi ser fram emot din ansökan och möjligheten att välkomna dig till ett arbete där din kompetens gör skillnad!
ARBETSUPPGIFTER
Hos oss får du en nyckelroll där du hjälper våra verksamheter att lyckas med sin kommunikation, både internt till våra medarbetare och externt till våra medborgare. Du kommer att planera, utveckla och genomföra kommunikationsinsatser som verkligen gör skillnad. Rollen innebär också att du stöttar och stärker kollegors kommunikativa förmåga, bland annat genom utbildningar och workshops. Tillsammans med din kommunikatörskollega tar du ansvar för helheten i förvaltningens kommunikation.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har utbildning på minst kandidatnivå på högskola/universitet inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande högskole-/universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi vill att du har dokumenterad erfarenhet av kommunikationsarbete och gärna inom kommunal förvaltning eller annan politiskt styrd organisation. Du har även erfarenhet av arbete med olika kommunikationskanaler.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av kommunikationsinsatser för att nå utsatta målgrupper i samhället på ett enkelt och tydligt sätt.
• erfarenhet av arbete med foto och film och grafisk formgivning.
• erfarenhet av att stödja verksamheter i press- och mediearbete.
• kunskap om gällande lagstiftning såsom dataskyddsförordningen (GDPR).
Eftersom arbetsuppgifterna bland annat innebär att kvalitetssäkra information krävs det mycket god svenska i tal och skrift. Du har dokumenterad vana av att formulera, skriva och sammanfatta budskap genom att skriva tydligt, klart och välstrukturerat med förmåga att anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen. Du har förmågan att hålla presentation, föreläsningar och utbildningar och anpassa dessa efter målgruppens behov och återkoppling. Vidare har du god IT-vana och dokumenterad erfarenhet av arbete med Office-paketet samt CMS-verktyg och Adobe CS. Vi vill att du har dokumenterade kunskaper om bildbehandling, layout och webb-publicering. Erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhet och tillgänglighet i e-tjänster är särskilt värdefullt, eftersom dessa områden är viktiga delar i vår digitaliseringsresa.
Som person är du trygg i din yrkesroll och vet vad du kan bidra med. Du är nyfiken, kreativ, innovativ och engagerad så att du snabbt kan sätta dig in i, och sammanfatta, även nya kunskapsområden och hitta nya infallsvinklar och lösningar. Vi vill att du är prestigelös och samarbetsorienterad så att du kan trivas i rollen som kommunikatör med ett stort antal kompetenta kollegor, vilket innebär att du har förmåga att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt.
Självklart har du förmåga att planera och organisera ditt arbete. Du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
EN förvaltning - redo för framtiden!
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.