Arbetsplatsbeskrivning
Inköpsenheten ansvarar för att säkerställa Polismyndighetens försörjning av varor, tjänster och byggentreprenader, exklusive IT-området. Det innebär att vi styr, stödjer och utvecklar myndighetens inköpsverksamhet och utifrån ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete planerar, anskaffar och följer upp myndighetens avtal och leverantörer. Inom vårt ansvarsområde ingår dessutom myndighetens materielförsörjning, centrala lager och användning av E-handel. Polismyndighetens årliga anskaffningsvolym är 8 miljarder kronor.
Inom enheten ansvarar man bland annat för anskaffning av byggentreprenader, fastighetsnära varor och tjänster, medicinska- och forensiska varor och tjänster. Enheten ansvarar även för fordon, polisspecifika varor och tjänster samt indirekta varor och tjänster.
Sektionen är idag i huvudsak placerade i Stockholm och Linköping. Men det finns även möjlighet att arbeta från Göteborg och Malmö.
Arbetsbeskrivning
Som strategisk inköpare ska du kunna ta ett samlat inköpsansvar inom en eller flera kategorier/underkategorier och självständigt ta ansvar för genomförandet av en hel inköpsprocess, från att behov uppstår till att avtal avslutas. Arbetet innebär ett nära samarbete med Polismyndighetens olika verksamheter som är kravställande och där du initierar och vidmakthåller kontakter med interna och externa intressenter under avtalets hela livscykel i de upphandlingar som du förväntas genomföra. För att nå enhetens mål driver du tillsammans med dina kollegor arbetet med att utveckla, effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp. Arbetet bedrivs periodvis i högt tempo med flera uppdrag parallellt.
Exempel på vanligt förekommande arbetsuppgifter;
· Upprätta upphandlingsstrategier, genomföra upphandlingar av olika karaktär, genomföra förhandlingar
· Driva affärs- och leverantörsutveckling inom dina kategorier
· Affärsrelaterad och kommersiell uppföljning, inklusive avtalstolkning
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
· minst 2 års relevant högskoleutbildning eller motsvarande, alternativ 2 årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
· erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, i närtid, som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
· genomfört upphandlingar enligt LOU och/eller LUFS
· Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal och skrift
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
· relevant erfarenhet av att självständigt leda team och skapa resultat
· relevant erfarenhet av strategiskt inköp och/eller kategoristyrt inköp
· marknads- eller verksamhetskännedom inom byggentreprenad, fastighetsnära eller medicinska- och forensiska varor och tjänster som arbetsgivaren bedömer relevant
· god förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift
Arbetsuppgifterna ställer krav på din förmåga att strukturera ditt arbetssätt och självständigt driva dina processer framåt. Du är en god problemlösare genom din förmåga att analysera och bryta ner problem.
I denna roll samverkar du såväl med interna som externa aktörer, varför vi ser att du har en god samarbetsförmåga. Du är lyhörd samt kommunicerar och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt. Slutligen ser vi att du trivs i en flexibel arbetsmiljö, du anpassar ditt förhållningssätt till nya situationer och ser möjligheter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.
Kontakt
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Anna Ersson, [email protected]
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Isabelle Nyberg, [email protected]
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10. SACO, nås via mejl [email protected] SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27. ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm, Linköping, Göteborg eller Malmö.
Arbetstid: Flextid
Funktion: Strategisk inköpare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/ . Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till [email protected] senast den 8 april 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A196.380/2025 i mailets ärendemening.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!