Är du en engagerad och driven person som trivs med flexibilitet i arbetet, vill ha en inlyssnande och stödjande roll, samt bidra till verksamhetsutveckling och ökade kunskaper inom anhörigstöd, då kan du vara rätt person för den här tjänsten.
Som anhörigkonsulent i Södertälje kommun tillhör du tillsammans med dina två anhörigkonsulentkollegor Förebyggandeenheten inom Omsorgskontoret.
Övriga verksamheter på enheten är Mötesplatser för äldre, Teamet för trygg och säker hemgång, Uppsökare för äldre, samt Fixarservice för äldre.
Tillsammans arbetar vi med att möta framtidens utmaningar genom ett förebyggande och hälsofrämjande långsiktigt arbete.
Du som anhörigkonsulent riktar dina insatser till alla anhöriga som är 18 år och äldre i enlighet med kommunens riktlinje och utvecklingsplan.
Du kommer i din tjänst på Omsorgskontoret att möta anhöriga ur målgrupperna LSS och äldre.
Dina arbetsuppgifter
Anhörigkonsulentens arbetsuppgifter är att ge stöd och rådgivning till anhöriga som har en närstående som är äldre, långvarigt sjuk, eller har fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar. I uppdraget ingår:
- erbjuda anhöriga enskilda, rådgivande och stödjande samtal, via telefon och/eller fysiskt
- vägleda anhöriga till rätt stöd internt och externt
- planera och leda anhöriggrupper och initiera till aktiviteter inom anhörigområdet
- extern och intern information till allmänheten, organisationer och verksamheter i kommunen om det anhörigstöd som finns att få
- samverka med olika kommunala verksamheter, ideella organisationer och nätverk relevanta för anhörigstöd
- följa kunskapsutvecklingen inom området anhörigstöd samt omsätta denna i verksamheten
- följa upp och utvärdera arbetet
Vem är du?
I rollen som anhörigkonsulent behöver du vara utåtriktad, flexibel, kommunikativ och ha god samarbets- och initiativförmåga.
Du behöver vara bra på att lyssna och vara inkännande samt kunna leda strukturerade samtal.
Då huvuddelen av arbetet innebär att stödja anhöriga genom samtal så behöver du ha erfarenhet och utbildning i samtalsmetodik.
Arbetet kräver att du är självständig, bra på att avväga när egna initiativ ska tas och driva processer vidare.
Förmåga till god samverkan med dina närmaste kollegor, andra relevanta personer och med olika former av nätverk är grundläggande.
Du värnar om kvalitet och har lätt för att analysera och lära av erfarenheter för att kunna bli ännu bättre.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
- högskoleutbildning med beteendevetenskaplig inriktning, utbildning som socionom, sjuksköterska, eller likvärdig utbildning
- tidigare erfarenhet av stödjande/rådgivande samtal
- erfarenhet av och god kunskap om socialtjänsten och dess insatser
- god datorvana
- god kunskap i svenska språket i tal och skrift
Meriterande:
- flerspråkighet
- samtalsutbildning
- projektledning
- leda och utvärdera gruppverksamheter
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun.
Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje.
Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar.
Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer.
Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare.
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formaner
På Storgatan 42, Södertälje finns öppna kontorsarbetsplatser i luftiga och trevliga lokaler, med möjlighet till enskilda rum vid behov.
Kontoret ligger ca 20 minuters gångväg från pendelstationen.
Kommer du med bil finns det parkeringsmöjligheter precis utanför mot reducerad avgift.
Du kommer att till viss del kunna arbeta på distans då verksamheten tillåter.
Årsarbetstid.
Arbetstider är som grund mellan kl 8-17 vardagar men arbete kan undantagsvis förekomma kvällar och helger.
Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass.
En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning.
För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.