Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Produktområdet IT Arbetsplats & Basinfrastruktur ansvarar för utveckling, förvaltning och säkerställande av IT-arbetsplatslösningar. Vi levererar kostnadseffektiva och säkra IT-tjänster utifrån Försäkringskassans behov – från utveckling till avveckling – och säkerställer att våra lösningar möter krav på tillgänglighet, kapacitet och säkerhet.
Nu växer vi och söker en IT-samordnare till enheten arbetsplats kontorsstöd som vill bidra till att vidareutveckla och effektivisera våra leveranser, säkerställa en stabil drift och skapa ännu bättre förutsättningar för en modern och säker IT-miljö.
Planering, Samordning, Ansvar, Utveckling
I rollen som IT-samordnare arbetar du operativt i ett team på fem personer samt produktansvariga för att säkerställa och utveckla våra IT-tjänster för Försäkringskassan och anslutna myndigheter.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att du ansvarar för hanteringen av IT-utrustning som inte längre används. Det innebär att planera och samordna återtag och avveckling av hårdvara samt säkerställa att utrustning hanteras på ett korrekt och effektivt sätt. Du ansvarar också för att det finns ett tillräckligt och relevant utbud av personliga IT-tillbehör, som exempelvis tangentbord, möss och headset, och har en löpande dialog med leverantörer för att säkerställa att leveranser sker enligt avtal och behov.
Utöver detta deltar du i teamets och enhetens gemensamma aktiviteter och har en viktig roll i att planera och samordna leveranser, så att rätt resurser och insatser finns på plats vid rätt tidpunkt. Ditt arbete präglas av ett helhetsperspektiv där du utgår från verksamhetens behov och säkerställer att våra tjänster fungerar smidigt och effektivt.
För att lyckas i rollen behöver du ha ett strukturerat arbetssätt. Du har en god förståelse för målstyrning, tids- och resursplanering och kan snabbt sätta dig in i komplexa frågeställningar. Du tar egna initiativ, driver arbetet framåt och ser till att det leder till konkreta resultat.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har kunskap och förståelse för målstyrning samt tids- och resursplanering
• har förmåga att snabbt sätta dig in i olika problemställningar och ser till helheten
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• har god kommunikativ förmåga, i tal och skrift
• har goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av att bygga förtroende och skapa goda relationer med beställare
• har goda kunskaper inom Excel
• har erfarenhet av att vara leveransansvarig och kontaktperson mot leverantörer
• har erfarenhet eller utbildning inom ekonomi, budget eller prognosarbete
• har erfarenhet av livscykelhantering av hårdvara
• har erfarenhet av behovsinventering av personliga it-tillbehör
• har kännedom om Försäkringskassans it-miljö.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap.
I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet Placeringsort: Sundsvall
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Markus Lundin 010 119 06 07(för frågor om tjänsten). HR-specialist, Ahmad Mohsen, 010 113 45 24 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Peter Lampinen, Saco-S Kenneth Kullbrandt, Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 9 april 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
IT-supportIT-teknikerIT operationsIT-samordnareIT-specialistIT-driftteknikerNätverksteknikerFirst Line SupportIt-supportteknikerOperations SupportSystemadministratör1st line supporttekniker