Arbetsbeskrivning
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.
Är du en fena på att driva förvaltningsfrågor? Då har du hittat rätt!
Arbetet innebär
Domstolsverket söker en engagerad och målinriktad förvaltare som är bra på att driva, följa upp förvaltningsplaner och att leda förvaltningsprojekt. Hos oss är ledarskap, medarbetarskap, tydlighet, struktur samt ordning och reda några av hörnpelarna för en framgångsrik förvaltning.
Du kommer att ingå i en förvaltargrupp där du kommer att delta på förvaltarmöten, följa upp energirapportering, driva mindre projekt och ha kontakt med hyresvärdar och brukare.
Vi söker dig som har
• Yrkeshögskoleutbildning till fastighetsförvaltare, utbildning till teknisk förvaltare eller annan utbildning/erfarenhet som vi bedömer som relevant
• Lång erfarenhet av förvaltning av byggnader, gärna från offentlig verksamhet
• kunskap och erfarenhet av byggprocesser och byggprojektering
• kännedom om lagar, bestämmelser och standarder inom byggområdet
• erfarenhet av och kunskap om upphandling enligt LOU
Det är viktigt att du har förmåga att arbeta självständigt, planera ditt arbete, ha god struktur och ordning. Du är kommunikativ, lyhörd och utåtriktad, och har lätt för att samarbeta och bygga relationer med både verksamheten och fastighetsägarna.
För att kunna ge bra stöd till Sveriges Domstolar med dess drygt 80 självständiga myndigheter så är hög kundorientering avgörande för att skapa goda relationer och tillit till avdelningens verksamhet. Du har en god analytisk förmåga och du arbetar strukturerat och resultatinriktat utifrån våra processer med stor beslutsförmåga.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vilka är vi?
Lokalenheten består av 16 medarbetare som arbetar som byggprojektledare, inredningsprojektledare, fastighetsförvaltare, ekonomer och fastighetsjurister. Vi utgör en av tre enheter på fastighetsavdelningen. Vårt uppdrag är att ansvara för Sveriges Domstolars lokalförsörjning, vilket innefattar inhyrning samt om-, till- och nybyggnation av domstolslokaler.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidare på heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Tjänsten har placeringsort Jönköping. Resor inom Sverige ingår i din anställning varför B-körkort är ett krav.
För att bli aktuell för anställningen krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper.
Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.