Enhetschef till funktionsstöd, boende och personlig assistans

Arbetsbeskrivning

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Inom verksamhetsområdet funktionsstöd boende och personlig assistans arbetar vi utifrån principerna om ett samhälle för alla. Vi strävar efter att ge våra kunder goda levnadsvillkor enligt lagstiftningens intentioner och vår värdegrund. Vi är en organisation som är i ständig utveckling vilket innebär att det finns goda möjligheter att bidra till att forma verksamhet och hitta nya vägar och arbetssätt. Därför välkomnar och stöttar vi kreativa och innovativa ledare som kan bidra till att goda idéer förverkligas. Vi erbjuder våra chefer intern ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av chefsuppdraget. Centrala HR-, Ekonomi, IT- och bemanningsfunktionen utgör ett stöd till dig som chef i det dagliga arbetet. Nyfiken? Läs mer och välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef hos oss inom boende och personlig assistans leder och utvecklar du arbetet med att säkerställa en kvalitativ verksamhet utifrån våra mål och vår värdegrund. Uppdraget innebär ett fullständigt chefsansvar för verksamhet, ekonomi och arbetsmiljö där du ansvarar för att verkställa beslut enligt gällande lagstiftning, mål, riktlinjer och policys. Du leder och utvecklar dina medarbetare i syfte att skapa en god arbetsmiljö, arbetsglädje samt en god kvalitet för våra kunder. Du arbetar i nära samarbete med dina medarbetare, chefskollegor och stödfunktioner. Samverkan internt och externt är en naturlig del i ditt arbete. Vi söker enhetschefer till två av våra enheter. Uppdrag som chef i beredskap förekommer 1-3 veckor per år. KVALIFIKATIONER Vi söker en ledare som har förmågan att motivera, inspirera och engagera dina medarbetare. Ditt ledarskap är prestigelöst och du har förståelse för vikten av att dra nytta av allas delaktighet och ger därför dina medarbetare de förutsättningar som krävs för att ni ska nå de gemensamma målen. Vidare vill vi att du har god förmåga att skapa samarbeten och tar ansvar för verksamheten genom att bygga relationer, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Som ledare hos oss lever du vår värdegrund och är ett gott föredöme genom att visa personlig omtanke, lyhördhet, integritet och mod. Vi vill att du som ledare är kommunikativ med förmåga att levandegöra och förankra målen genom tydliggörande dialog med dina medarbetare. Du är tillitsfull och tillsammans med medarbetarna skapar du förutsättningar för kvalitativ kommunikation, reflektion och feedback. Du är nyfiken, omvärldsorienterad och ser möjligheter - alltid med kunden i fokus. Du har högskoleexamen relevant för området exempelvis socionomutbildning, sociala omsorgsprogrammet eller annan högskolexamen som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Ledarskapsutbildning och utbildning i förändringsledning är meriterande. Vi vill att du har erfarenhet av budgetansvar, personalansvar, kvalitetsansvar samt analys och uppföljning i syfte att styra och leda. Det är en fördel om du har erfarenhet av förändringsledning eller projektarbete. Arbetet kräver goda kunskaper i gällande SoL och LSS lagstiftning. Naturligtvis har du god kommunikationsförmåga både i tal och skrift och har inga problem med att hantera IT-verktyg i ditt dagliga arbete. Har du tidigare erfarenhet av arbete i personalssytem och verksamhetssystem som exempelvis Heroma, Lifecare och multiaccess är det också en fördel. Du som söker till oss har B-körkort för att kunna ta dig runt till förvaltningens verksamheter i kommunen. Om du blir erbjuden anställning inom funktionsstöd behöver du beställa och visa upp ett utdrag ur polisens belastningsregister. ÖVRIGT Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-03-18
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Produktionschef Produktionsledare Produktionsplanerare Operativ produktionsledare
3 mars
Driftchef Fabrikschef Operativ chef Produktionschef Processingenjör
28 feb
Chef IT-chef Inköpare IT-ledare IT-strateg Inköpschef Upphandlare IT-arkitekt Data Expert Digital Lead IT-utvecklare Data Architect Utvecklingschef Upphandlingschef Utvecklingsledare Digitaliseringsledare
17 mars
Chef Ekonom Inköpschef Head of Finance Ekonomiansvarig Finance Director Financial Controller Operativ ekonomichef CFO (Chief Financial Officer)
15 mars