Tullverket söker handläggare TSC Helpdesk
Skicka ansökan 10 dagar kvar
Handläggare Supporttekniker Produktspecialist
10 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla, intressanta och spännande arbetsuppgifter inom en brottsbekämpande underrättelseverksamhet? I så fall är Tullverket något för dig.   Tullverkets operativa verksamhet delas in i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.   Underrättelseavdelningen bedriver verksamhet med leveranser till alla delar av Tullverket. Avdelningen hanterar underrättelse- och riskanalys och arbetar med underrättelseverksamhet inom alla delar av myndighetens uppdrag, vad gäller såväl illegala och farliga varor som uppbörd. Arbetet syftar till att förebygga, upptäcka och förhindra brottslig verksamhet. De underlag som produceras inom underrättelseverksamheten ska stötta prioriteringar och blir därmed en del i planeringen av vilka kontroller som ska genomföras.   Avdelningen delas in i flera enheter varav Tullverkets Selekteringscenter är en. Vi söker en handläggare för ICS2 helpdesk till Tullverkets selekteringscenter (TSC).    Om tjänsten   Tullverkets selekteringscenter (TSC) har uppdraget att selektera och profilera, ansvara för riskutfall och föreslå riskobjekt i Tullverkets operativa information i syfte att förebygga, förhindra och upptäcka smugglingsbrott. Ett utav våra selekteringsverktyg heter Import Control System 2 (ICS2) och i din roll som handläggare arbetar du med att hantera ärenden kopplat till ICS2 Helpdesk.     Ledning och styrning sker till stora delar på distans och som medarbetare jobbar du nationellt vilket innebär att du arbetar med kollegor som är placerad på olika platser i landet och jobbar med olika flöden. Detta ställer stora krav på samarbetsförmåga och flexibilitet. Samverkan internt såväl som med externa myndigheter är en naturlig del i arbetet.   ICS2-helpdesken utgörs av en supportgrupp som ger stöd inom ICS2 relaterade frågor till såväl externa aktörer som stöd Tullverkets övriga enheter. Arbetsgruppen är liten och samspelt med hög teamkänsla, något som vi strävar efter att bibehålla. Under 2025 kommer fler aktörer att ansluta sig till ICS2, detta innebär att vi söker dig som är intresserad utav att vägleda externa aktörer i ICS2-relaterade servicefrågor och tekniska incidenter, vara delaktig i leveransområdet för vidareutveckling av ICS2 samt att bistå våra operativa grupper med tekniskt stöd. I arbetet ingår också kontakter med övriga medlemsstaters nationella Helpdesk-funktioner, vilket innebär att du kommer behöva uttrycka dig på engelska i internationella sammanhang.    I tjänsten som handläggare hos ICS2 Helpdesk arbetar du med följande:  • Utredning och felsökning av funktionella service request samt tekniska incidenter • Analys och förståelse av dokumentation och specifikationer från Kommissionen samt interna verksamhetsregler, dialogbeskrivningar, SBE • Kontinuerlig inhämtning och uppdatering av ny dokumentation • Vägledning för externa aktörer kring uppgiftslämning och anslutning till ICS2 • Samordning av externa aktörers conformancetester • Hantering av driftinformation • Koordinering av att kommunicera väsentlig information till berörda parter • Krav och testarbete • Handläggning av ärenden kopplat till verksamhets- och IT-utveckling Vi söker dig som har:    • Lägst godkänd gymnasieutbildning • Kunskap och kompetens inom tullproceduren och/eller logistikkedjan för speditörer • Förmågan att förstå processbeskrivningar och tekniska riktlinjer för gränssnitt, såsom XML-scheman och verksamhetsprocess • God förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift • Svenskt körkort, lägst klass B • Svenskt medborgarskap Det är meriterande om du har:  • Befintlig ICS2-kunskap alternativt förmågan att snabbt sätta sig in i och förstå ICS2 processen • Kunskap om ICS2-relaterade områden: MSW, UUM&DS, Transit/NCTS eller andra trans-european system • Tidigare arbetslivserfarenhet som produktspecialist/supportgrupp inom närliggande processer Personliga egenskaper   Vi söker dig som har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt. Du värdesätter grundlighet och riktighet i ditt arbete. Du genomför och levererar resultat utifrån överenskommelse och tar ansvar för vad som behöver göras. Du förstår snabbt problem och uppgifter; löser problem på ett kreativt och relevant sätt och kommer med förslag och uppfinningsrika lösningar. Du har förmågan att få saker att hända.   Du har förmågan att omhänderta och förenkla komplex information och kommunicera den på ett pedagogiskt sätt anpassat utifrån mottagaren. Du trivs att jobba med såväl kundservice som med arbete av undersökande karaktär för att tolka och bearbeta skriftlig information.   Som person ser vi att du uppskattar och bidrar till en god stämning; är hänsynsfull, samarbetsvillig, kommunikativ, tolerant, öppen och lyhörd. Vi ser gärna också att du är uthållig och kan arbeta under press. Du följer organisationens regler och procedurer, verkställer planer med engagemang och beslutsamhet, uppnår resultat med hög kvalitet, samt arbetar självständigt, är initiativrik, ansvarstagande och litar på din egen förmåga.   Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!   Övrigt   Referensnummer: TV-2025-08493.   Placeringsort: Stockholm, Arlanda, Göteborg, Malmö, Karlshamn, Umeå eller Luleå.   Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning.    Individuell lönesättning tillämpas.   Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.   Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.   För mer information och ansökan   Upplysningar om tjänsten kan lämnas av gruppchef Mats Westher, 08-456 65 41. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Ulf Persson, 040-661 33 21 och för Saco-S, Katarina Hernhut Carlehed, 08-456 52 65.   Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV, ska ha inkommit till Tullverket senast den 8 april.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-03-18
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk