Välkommen att arbeta hos oss på individ- och familjeomsorgen i Arboga.
Vår verksamhet är uppbyggd på de fyra grundstenarna Professionalism, Uthållighet, Mod och Innovation. Vår vision är ”Vi skapar en bättre tillvaro” och har ett fokus på att göra bästa möjliga för våra invånare i kommunen. Vi arbetar aktivt för en hälsofrämjande arbetsmiljö med delaktighet, tydlighet och struktur, stöd i arbetet samt en rimlig arbetsbelastning. Har vi fångat ditt intresse? Då är detta ett jobb för dig!
Under 2025 ska nya socialtjänstlagen träda i kraft. Arboga kommun satsar på en mer förebyggande öppenvård som ska ge stöd och insatser till våra barn och ungdomar och deras föräldrar.
Beskrivning
Individ- och familjeomsorgen söker en familjebehandlare till öppenvårdens barn- och familjeenheten. Tjänsten innebär att ge stöd och insatser till barn och ungdomar och deras familjer. Det kan handla om föräldrar som önskar stöd i sin föräldraroll, ungdomar som behöver bryta ett kriminellt beteende eller droganvändande. I arbetet ingår också observationsuppdrag under tid då en barnavårdsutredning pågår samt umgängesstöd.
I Arboga satsar vi särskilt på våra familjehemsplacerade barn där du, tillsammans med barnets socialsekreterare och familjehemssekreterare, ingår i team runt barnet, föräldrar och familjehem för att ge ett gott stöd.
Den arbetsgrupp du kommer att tillhöra leds av en teamledare och består av sex familjebehandlare samt en projektanställd förebyggande socialsekreterare.
I gruppens arbetsuppgifter ingår också gruppverksamheter för barn, ungdomar och föräldrar samt samverkan med externa aktörer som till exempel skola och fritid och kultur.
Du dokumenterar i vårt verksamhetssystem Lifecare.
Vad kan vi erbjuda dig?
Du kommer till en fungerande arbetsgrupp med ett nära ledarskap som arbetar aktivt med utvecklingsfrågor. På enheten barn och familj arbetar också teamledare, mottagningssekreterare, socialsekreterare, familjerättssekreterare, barnföljare och familjehemssekreterare.
När du börjar din tjänst hos oss får du en anpassad introduktion oavsett om du har lång erfarenhet eller är nyexaminerad. Du får stöd i introduktionen av egen mentor, teamledare och chef, allt för att du ska få en så bra start som möjligt hos oss. Det finns en upparbetad struktur för regelbundet stöd som ärendedragningar och extern handledning.
Egenskaper
Som person är du mogen, trygg, ansvarsfull, uthållig och stabil. Du har förmåga att bibehålla fokus även i stressade situationer. Du tar initiativ till utveckling samt möter utmaningar och nya förutsättningar med ett positivt förhållningssätt. Du har förmågan att arbeta självständigt och i nära samverkan med andra.
Kvalifikationer
Du har socionomexamen eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten/behandlingsarbete. Meriterande är vidareutbildningar avseende evidensbaserade behandlingsmetoder inom barn och familj och missbruksbehandling. Har du erfarenhet av att leda barngrupper och föräldragrupper är det ett plus. Vidare är det värdefullt om du har erfarenhet av att leda nätverksmöten.
Du har kunskap om BBIC och Signs of safety.
Du är van att arbeta och dokumentera med datorbaserat verksamhetssystem.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort krävs samt ett giltigt utdrag ur polisens belastningsregister.
Arbetstid och omfattning
Särskild visstidsanställning. Heltid. Dagtid, viss oregelbunden arbetstid kan komma att ingå.
Anställningen är tidsbegränsad till och med 2025-12-31 men kan eventuellt komma att förlängas.
Tillträde 2025-05-01 eller enligt överenskommelse.
Lön
Månadslön och individuell lönesättning tillämpas.
Arboga kommun erbjuder dig bland annat friskvårdsbidrag.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2025-03-17
Urval sker fortlöpande så välkommen med din ansökan redan idag!
Vi undanber oss all kontakt från annonserings- och bemanningsföretag i rekryteringen!