Arbetsbeskrivning
I Karlskrona är våra ambitioner höga och vi brinner för att utveckla den moderna staden i havet. Nu söker vi dig som vill vara med och göra skillnad. Välkommen till Blekinges största arbetsgivare, där dina möjligheter att utvecklas är goda.
Sedan den 1 januari 2024 har Socialförvaltningen och Funktionsstödsförvaltningen gått samman till en gemensam förvaltning: social- och funktionsstödsförvaltningen. Från och med den 1 oktober 2024 har vi dessutom en ny organisering med bland annat fem nya avdelningar, var och en ledd av en engagerad avdelningschef. Den nya social- och funktionsstödsförvaltningen är i en dynamisk förändringsprocess, och du har chansen att vara en del av denna viktiga resa! Med en ny socialtjänst och en flerårig politiskt beslutad Plan för handling siktar vi på att skapa en verksamhet i framkant. Vill du vara med och forma framtiden? Då är detta din möjlighet – sök nu och bli en del av vårt inspirerande team!
ARBETSUPPGIFTER
På avdelningen Gemensam mottagning arbetar socialsekreterare, behandlare och budget- och skuldrådgivare. Gemensam mottagning är medborgarnas första kontakt med Socialtjänsten, och ansvarar för det dagliga inflödet av anmälningar, ansökningar och olika typer förfrågningar och rådgivning. I arbetet ingår även viss uppsökande verksamhet, intern och extern samverkan, att arbeta med metoden rådslag och att genomföra samarbetssamtal.
Det dagliga arbetet som socialsekreterare i mottagningen består bland annat av att handlägga förhandsbedömningar och kortare utredningar utifrån SoL, vilket innebär enskilda samtal med barn och vuxna samt dokumentation. Du bemannar regelbundet mottagningstelefonen och ingår i ett tillgänglighetsschema. Tillsammans med dina kollegor kan det förekomma handläggning av LVU och LVM i akuta skeden. Arbetsuppgifterna beskrivs mer detaljerat i samband med intervju.
Som medarbetare hos oss på social- och funktionsstödsförvaltningen kommer du att få introduktion, nära arbetsledning, stöd av erfarna kollegor och extern handledning.
KVALIFIKATIONER
Du som sökande skall ha socionomexamen eller annan akademisk utbildning enligt Socialstyrelsens krav.
Erfarenhet av att ha arbetat som socialsekreterare med både barn/familj och med vuxna ses som meriterande.
Arbetet innebär att du kommer arbeta självständigt i stor utsträckning vilket ställer krav på att du kan arbeta strukturerat utifrån uppsatta mål. I rollen förekommer även arbete ihop med andra vilket gör att du bör ha god förmåga att samarbeta med andra. Du är initiativrik och har en flexibel förmåga som gör att du gärna testar okonventionella lösningar och ser möjligheter istället för hinder. Du har ett starkt engagemang för utsatta grupper.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
I Karlskrona kommun har du som medarbetare ett flertal förmåner. Några av de förmånerna är extra semesterdagar när du når en viss ålder, friskvårdsbidrag, möjligheten att gratis simma i någon av kommunens simhallar och ett riktigt bra tjänstepensionsavtal.