Arbetsbeskrivning
Välkommen att arbeta som LSS-handläggare i Omsorgsförvaltningen!
Omsorgsförvaltningen med cirka 1275 anställda omfattar fem verksamhetsområden. Dessa är ordinärt boende, särskilt boende, LSS och socialpsykiatri, HSL och korttidsboenden samt Ledningsstöd.
Omsorgsförvaltningen erbjuder vi ett meningsfullt och betydelsefullt arbete. Vår strävan är att omsorg ska bygga på samarbete mellan den enskilde, närstående och medarbetare.
Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvårdsbidrag
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen
ARBETSUPPGIFTER
Som vuxen- och barnhandläggare inom LSS kommer du i huvudsak arbeta med utredning, bedömning och beslut, samt uppföljning av insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vissa ärenden är kopplat till SoL (Socialtjänstlagen) som tex. Boendestöd ingår också.
Vi använder verksamhetssystemet LifeCare och handlägger enligt IBIC (Individens behov i centrum).
Arbetet innebär en nära dialog med personer som ansöker om insatser samt deras eventuella företrädare.
Utredningsarbetet innebär att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ och gör en bedömning som resulterar i förslag om åtgärd.
Omvärldsbevakning ingår i arbetet för att kunna ta del av rättspraxis, nyheter inom lagrum m.m.
Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete och ett trevligt team att arbeta i.
KVALIFIKATIONER
Du har en högskoleexamen från sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren ser som relevant. Det krävs goda kunskaper i gällande lagstiftning och meriterande är erfarenhet av handläggning.
Du har god datorvana och behärskar det svenska språket såväl i tal som i skrift samt har förmåga att anpassa informationen efter de personer du möter i ditt arbete.
Du har förmågan att arbeta självständigt, strukturerat och kan prioritera arbetsuppgifter. Som handläggare krävs ett gott bemötande, god samarbetsförmåga och lätt att anpassa sig till ändrade omständigheter. Du tar egna initiativ och löser problem.
Körkort är ett krav. Behörighet B, ej automat.
ÖVRIGT
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.