Arbetsbeskrivning
Att arbeta i Hörby kommun
Hörby kommun med 15 700 invånare ligger mitt i Skånes hjärta med det mesta och det bästa runt hörnet.
Hörby är en mycket gammal handelsort. Vi som bor eller arbetar i Hörby är mycket stolta över vår vackra och blandade natur.
Här kan man få känslan av att befinna sig mitt i vildmarken och ändå är människor, service och bekvämligheter aldrig långt borta.
Kommunen erbjuder en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Att arbeta inom Hörby kommun handlar i första hand om att ge service till våra medborgare.
Service inom allt från vård och omsorg till parkskötsel och anläggningsarbeten.
Vi arbetar aktivt med att vara en god arbetsgivare med bra anställningsvillkor, arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter.
Kanslienheten söker nu en nämndsekreterare med huvudansvar för vår bildningsnämnd och omtankenämnd. Bildningsnämnden har ansvar för skola och förskola och omtankenämnden har ansvar för traditionell socialtjänst samt vård och omsorg.
Hörby kommun har en gemensam nämndadministration vilket innebär att nämndsekreterarna är centralt organiserade på kanslienheten. Vi hjälper varandra med våra arbetsuppgifter vid behov. Hos oss arbetar tre nämndsekreterare som ersätter och stöttar varandra vid sjukdom, ledigheter mm.
Kanslienheten har ansvar för processerna nämnd och registratur, digitalisering, arkiv och civil beredskap. Detta skapar stora möjligheter för ett spännande utvecklingsarbete inom våra områden med fokus på erfarenhetsutbyte mellan olika professioner med gemensamma mål. I rollen har du ett nära samarbete med respektive sektor och nämnd.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare har du en central roll i kommunens organisation med många kontaktytor med förtroendevalda, chefer, handläggare, medborgare och dina kollegor. Dina arbetsuppgifter består bland annat av att; förbereda ärendelistan inför sammanträde och delta vid beredning, handläggning av ärenden kopplat till nämndens administration, samordna kontakt med handläggare, skapa kallelse samt praktiska frågor inför sammanträden. Du skriver protokoll, bevaka formaliafrågor i handläggningsprocess och under pågående sammanträde, publicera kallelser och protokoll på webben. I rollen har du ett nära samarbete med respektive sektor och nämnd.
I uppdraget ingår att jobba löpande med kvalitetsarbete och delta i arbetet med att hitta nya effektiva arbetssätt. I vår fortsatta utveckling kommer stort fokus vara på att etablera gemensamma rutiner för vår ärendehantering i hela kommunen samt rutiner för säker, effektiv och enhetlig nämndsadministration till gagn för verksamhet, förtroendevalda och allmänhet.
Arbetet är varierande och självständigt och förutsätter flexibilitet samt förmåga att ta egna initiativ.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant universitets- eller högskoleutbildning, tidigare erfarenhet som nämndsekreterare eller annan arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.
För att trivas i rollen behöver du kunna koordinera, ha god kommunikativ förmåga i både tal och skrift i svenska, analytisk, noggrann och lösningsorienterad. Du är självständig och tar egna initiativ i ditt arbete och har lätt för att samarbeta med olika aktörer.
Det är bra om du har erfarenhet av/kunskaper inom:
• Utbildning i förvaltningsrätt, kommunallagen och offentlighet och sekretess.
• Erfarenhet av myndighetsutövning.
• Arbetat med ärendehanteringssystemet Ciceron eller likvärdigt dokumenthanteringssystem.
Kvällsarbete kan förekomma med anledning av nämndernas sammanträdestider.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hörby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Hörby kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Tack på förhand!