Arbetsbeskrivning
Uddevalla – en plats för hela livet
Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.
Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.
Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.
Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!
Om arbetsplatsen
Socialtjänsten i Uddevalla består av Individ- och familjeomsorg, funktionshinder och äldreomsorg.
Förutom myndighetsutövning är utförarverksamheterna inom funktionshinder uppdelade på två avdelningar där boende, daglig verksamhet, korttids, ledsagare, avlösarservice och kontaktperson ingår. Personlig assistans som i nuläget återfinns inom den ena av dessa avdelningar ska efter politiskt beslut läggas ut på entreprenad, vilket planeras ske inom kort. För att skapa jämlika och goda förutsättningar inom båda avdelningarna kommer vi därför genomföra en omorganisering under första kvartalet 2025. Vi söker nu en avdelningschef till en av avdelningarna då en av våra nuvarande avdelningschefer går i pension. I din roll som avdelningschef har du ca 10 enhetschefer och en stödfunktion som arbetar gentemot båda avdelningarna till din hjälp.
Mål med verksamheten är att leverera rätt verksamhet, i rätt tid, i rätt omfattning, till rätt kostnad och med en god kvalitet. Individen ska vara i fokus och vi ska ge stöd och omvårdnad som bygger på den enskildes behov, där individ och anhöriga ges möjlighet till hög delaktighet i utformningen av vården.
Socialtjänsten satsar på välfärdsteknik och en ökad digitalisering inom alla våra verksamheter som en del i att möta de utmaningar socialtjänsten står inför. Mål är att kunna erbjuda vård och stöd med lika god kvalitet som idag även om personella resurser minskar i samhället.
Arbetsuppgifter
- Du ingår i förvaltningsledningen tillsammans med socialtjänstens övriga avdelningschefer, där vi arbetar för helhetsperspektiv, gemensamma målbilder, ökad kvalitet, utveckling och digitalisering.
- Du leder avdelningens ledningsgrupp och har ett har övergripande ansvar för verksamhetens alla delar, ekonomi, personal, arbetsmiljö och verksamhet. Du arbetar aktivt med mål och uppdrag, uppföljning och utvärdering.
- I chefsuppdraget ingår att driva ett kunskapsbaserat, systematiskt och kreativt utvecklings- och kvalitetsarbete där du engagerar, entusiasmerar och verkar för en god arbetsmiljö.
Verksamheten står inför stora utmaningar då allt fler behöver ha tillgång till socialtjänstens stödinsatser. Detta ställer höga krav på att verksamheten utvecklas, att vi vågar se över arbetssätt, organisation och processer för att kunna möta framtidens krav på en god och kvalitativ vård även om vi blir färre som ska tillgodose behoven. Här kommer bl.a. digitalisering och ökad samverkan med civilsamhället vara avgörande faktorer i detta arbete.
Vem söker vi
Som person är du modig, engagerad, empatisk och prestigelös. Du vågar tänka nytt och har ett intresse för målgruppen samt att följa den samhälleliga utvecklingen inom området. Du har lätt för att knyta kontakter och se avdelningens arbete utifrån ett helhetsperspektiv. Rollen ställer höga krav på din förmåga att samverka och involvera andra verksamheter och professioner då avdelningen samarbetar med många aktörer, både inom förvaltningen och med externa aktörer.
Du är trygg i ditt ledarskap, strukturerad, tydlig och lyhörd. Du har en förmåga att starta igång och slutföra aktiviteter samt nå resultat i syfte att möta de utmaningar och förändringar som verksamheten står inför. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Kvalifikationer
Du har:
- Socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer är motsvarande.
- Varit ledare för verksamheter i förändring, där mål är att skapa en kvalitativ verksamhet med hög måluppfyllelse.
- Erfarenhet av att ha varit ledare inom funktionshinderområdet LSS.
- Erfarenhet av att arbeta utifrån givna mål, ekonomiska ramar där ständig resurseffektivisering är en del av det kontinuerliga förbättringsarbetet.
Meriterande
- Meriterande är erfarenhet från flera av socialtjänstens verksamhetsområden då vi tror det gagnar helhetsperspektiv och förmåga att arbeta med den enskildes behov i centrum, oavsett vår organisering.
- Erfarenhet från att ha varit chef över chefer.
__________________________
För tjänster där legitimation/giltigt bevis från Socialstyrelsen på skyddad yrkestitel krävs ska detta lämnas in före anställning.
Språkbedömning genomförs för vissa yrkesgrupper innan anställning kan bli aktuell.
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.
Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.