Arbetsbeskrivning
På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Ditt nya jobb
Är du nyutexaminerad arkivarie eller arbetar du som registrator och vill utvecklas i din roll? Då är detta jobbet för dig! Som registrator hos oss diarieför du allmänna handlingar som inkommer till myndigheten och ger stöd åt myndighetens handläggare i diarieföringsfrågor. Du kommer också arbeta med utlämnanden av allmänna handlingar. Sistnämnda kan på sikt komma att bli en allt större del av ditt uppdrag.
På enheten arbetar vi dagligen med stora mängder information. Som registrator är du navet och det är viktigt att du har kunskap om registratorns stödjande roll i t ex ärendehandläggningsprocessen. När du lämnar ut allmänna handlingar har du allmänheten som målgrupp och skyndsamhetskravet och offentlighets- och sekretesslagen som ledstjärnor för ditt arbete.
I detta uppdrag är det viktigt att du sätter dig in i vår myndighets uppdrag och organisation och du behöver du ha förmåga att hålla hög kvalité i det du gör även när tempot är högt.
Hos oss arbetar du i ett team så samarbete och kommunikation är a och o. I registraturen där du har ditt huvuduppdrag leds arbetet av en samordnare och du har förutom registratorskollegor dokumentcontrollers som bistår med stöd i ditt arbete.
Din bakgrund
Rollen kräver att du har:
• För tjänsten relevant högskoleutbildning, t ex inom arkivkunskap, om minst 180 hp enligt det nya systemet.
• Goda kunskaper i det regelverk som styr hantering av allmänna handlingar.
• Mycket goda kunskaper i det svenska språket både muntligt och skriftligt.
• Goda kunskaper i engelska.
• Goda kunskaper i Officepaketet.
Det är meriterande om du även har:
• Arbetat som registrator, arkivarie eller utlämnare av allmänna handlingar inom offentlig sektor minst 1 år under de senaste 3 åren.
• Erfarenhet av digitalt diarieföringssystem.
Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du är bra på att ta dig an kluriga utmaningar och ha god förmåga att lösa dom självständigt med stöd av rutiner. Du ska också ha förmåga att anpassa dig vid oväntade och snabba förändringar i uppdraget. Vidare har du en mycket god samarbetsförmåga, en hög känsla för service och förmågan att själv vara drivande i att bygga goda relationer. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Som registrator blir du en viktig del av vår enhet där vi alla har informationshanteringen som gemensam nämnare. På enheten arbetar bland annat arkivarier, registratorer och handläggare inom utlämnande av allmänna handlingar. Vi har också medarbetare som arbetar strategiskt och med systemförvaltning. Vi arbetar i team men också självständigt beroende på roll och uppdrag. Vi uppskattar allas arbete, bidrag och utveckling och tillsammans skapar vi ett hjälpsamt, samarbetsstarkt och kommunikativt arbetsklimat.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.
Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Intervjuer kommer preliminärt att inledas i slutet av vecka 6.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast den 23 januari 2025!