Arbetsbeskrivning
Natursköna Arvidsjaur ligger mitt i landskapet Lappland ca 90 mil norr om Stockholm och 11 mil söder om polcirkeln. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen tack vare vår flygplats. Med ett brett utbud av fritidsaktiviteter, en välkomnande attityd och naturen inpå knuten är Arvidsjaur en plats där det är enkelt att trivas. Näringslivet kännetecknas av besöksnäring och handel, träförädling, fordonstestverksamheter, rennäring och offentlig sektor.
I Arvidsjaur erbjuder vi både trygghet och enkelhet i vardagen – allt finns nära. Oavsett var i kommunen du väljer att bosätta dig kan Arvidsjaur erbjuda goda levnadsvillkor och bra möjligheter till ett attraktivt boende. Vill du veta mer om hur det är att leva och bo i Arvidsjaur? Besök https://www.flyttatillarvidsjaur.se!
Arvidsjaur kommun som arbetsgivare erbjuder en utvecklande arbetsmiljö. Att arbeta hos oss innebär att arbeta efter kommunens gemensamma värdegrund där ledorden är: Glädje, respekt och professionalitet.
Eftersom Árviesjávrrie tillhör det samiska förvaltningsområdet välkomnar vi sökanden med kunskaper i samiskt språk och kultur. Vi har behov av samisktalande personal inom vissa sektorer och samiska kan därför vara meriterande vid vissa tjänstetillsättningar.
Beskrivning
Vi söker en ny kollega till vårt team av biståndshandläggare.
Enheten består av fyra handläggare och samtliga handlägger ärenden både enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Enheten jobbar teambaserat och stöttar, medhandlägger och överför kunskap till varandra för att säkra kvalitet och kontinuitet. Biståndsenheten för äldre och funktionsnedsatta är en del av Socialförvaltningen och leds av IFO-chef.
Vi erbjuder en arbetsplats som uppmuntrar till delaktighet och samverkan i det dagliga arbetet. Som biståndshandläggare har du en betydelsefull roll och vårt gemensamma mål är att ge bästa möjliga service och omsorg till våra medborgare. Vi arbetar aktivt med att vara ett effektivt team där vi når resultat tillsammans och i samverkan.
Arbetsuppgifter
Arbetet som biståndshandläggare är ett utmanande och stimulerande arbete. Du kommer att, i första hand, utreda, bedöma och fatta beslut i ärenden enligt SoL. I arbetet ingår att kvalitetssäkra insatserna genom uppföljning. All dokumentation sker i verksamhetssystemet Pulsen Combine och görs enligt IBiC (individens behov i centrum) En stor del av arbetet är också att planera hem enskilda från slutenvård till hemmet eller korttidsboende. Kommunen samverkar med Regionen genom verksamhetssystemet Lifecare. I arbetet ingår även att upprätta och utveckla rutiner löpande. En ny socialtjänstlag träder i kraft i juli 2025, stort fokus kommer att läggas på verksamhetsutveckling för att möta upp de krav som den nya lagen ställer på att jobba förebyggande, vara lättillgänglig samt arbeta evidensbaserat. Du kommer till en grupp med lång erfarenhet och hög kompetens där det råder god stämning och gemenskap och där samverkan ses som en nyckel till att nå resultat.
Kvalifikationer
Du har goda kunskaper i gällande lagstiftning och regelverk samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi kommer lägga särskild vikt vid följande personliga egenskaper: Som person har du hög personlig mognad där du är trygg, stabil och trivs i en självgående roll där du har lätt för att ta initiativ. Du är strukturerad, med god förmåga att organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Vidare är du flexibel och beslutsam, du anpassar dig till ändrade omständigheter och driver processer på ett målinriktat sätt. Då arbetet innebär kontakter med många samarbetspartners bör du ha en mycket god samarbetsförmåga och ett professionellt förhållningssätt.
Villkor
Krav:
Socionomutbildning, beteendevetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
God kompetens inom gällande lagstiftning
Dokumentations- och datorvana samt lätt för att kunna uttrycka dig tydligt och strukturerat i tal och skrift.
Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ men också har god förmåga att samverka
B-körkort
Meriterande:
Erfarenhet av myndighetsutövning
Kunskap/utbildning inom IBIC
Kunskap/erfarenhet av Pulsen Combine och Lifecare
Kunskaper i Samiska då Arvidsjaur är en samiska förvaltningskommuner
Övrigt:
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Arvidsjaurs kommuns gemensamma värdegrund där ledorden är: Glädje, Respekt och Professionalitet. Samtliga medarbetare erbjuds friskvårdstimme, friskvårdsbidrag och flextid samt kontinuerlig kompetensutveckling.
Socialförvaltningen begär att få se utdrag ur Polisens belastningsregister vid nyrekrytering.
Anställning kan ske under rekryteringstid, vänta inte med din ansökan.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Som medarbetare hos Arvidsjaurs kommun kan du komma att behöva använda din privata telefon för exempelvis inloggning i verksamhetssystem.
Välkommen med din ansökan!
Vi har aktivt valt placering av våra annonser och kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag undanbedes.